corn.jpg

کشت چغندرقند پاییزه برای نخستین بار در استان فارس

چاپ

altرییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از کشت چغندر قند پاییزه برای نخستین بار در مزارع استان فارس خبر داد
به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی فارس، دکتر قاسمی در بازدید از مزارع چغندرقند استان گفت: بر اساس سیاست‌های الگوی کشت

وزارت جهاد کشاورزی، استان فارس متعهد به کشت 400 هکتار کشت پاییزه چغندر قند در مناطق میان‌بند و گرمسیری است که تاکنون 250 هکتار از اراضی کشاورزی در شهرستان قیروکارزین به این مهم اختصاص یافته است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل کاشت، 400 هکتار چغندر قند پاییزه در استان فارس کشت شود.
وی افزود: کشت‌های پاییزه با توجه به محدودیت منابع آبی نقش موثری در کاهش مصرف آب کشاورزی دارند و با هماهنگی انجام شده شرایط خرید محصولات کشت شده از جمله چغندر قند پاییزه توسط وزارت جهاد کشاورزی تمهیدات لازم اتخاذ شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان این که شکر به عنوان یکی از منابع تأمین انرژی در سبد کالاهای اساسی کشور جای دارد، خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مستقیم و غیرمستقیم شکر، حدود 8 درصد نیاز به انرژی جمعیت ایران را تأمین می‌کند.
قاسمی با بیان این که چغندرقند در جهان به دو صورت بهاره و یا پاییزه کشت می‌شود، گفت: در ایران، با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف، کشت چغندرقند بهاره معمولاً از اوایل اسفند آغاز و تا پایان اردیبهشت ادامه می‌یابد و زمان برداشت چغندرقند بهاره اواخر شهریور تا پایان آذر است، در حالی که کاشت چغندرقند پاییزه در پاییز (اواخر شهریور تا اوایل آذر) و برداشت آن در بهار انجام می‌شود.
وی افزود: دوره برداشت چغندرقند پاییزه در ایران، کوتاه‌تر از چغندرقند بهاره و از اواخر فروردین شروع و تا اواخر خرداد ادامه می‌یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به این که در ایران، مهمترین عاملی که می‌توان آن را به عنوان شاخصی بارز برای اولویت و برتری کشت پاییزه چغندرقند نسبت به کشت بهاره معرفی کرد، استفاده بهینه از نزولات آسمانی در طول دوره رشد و کارآیی بیشتر مصرف آب در زراعت چغندرقند پاییزه است.
وی ادامه داد: این موضوع هنگامی اهمیت بیشتری می‌یابد که در ایران آب عامل اصلی محدود کننده کشاورزی قلمداد می‌شود.

منبع: وزارت جهاد کشاورزی