chick.jpg

دولت دامداران را برای قاچاق دام به ترکیه تشویق می‌‌کند

چاپ

altسلطانی افزود: دولت با برخی از اقداماتش انگیزه را از دامداران گرفته است , صادرات دام دست دلالان است و دامدار هیچ سودی از آن نمی‌برد , قاچاق دام از سیستان بیماری‌های دامی را افزایش داده است
سعید سلطانی سروستانی، کارشناس دامداری بیان داشت: بهتر است دولت به قوانینی که قانونگذار از سال 88 ساعت‌ها

برای آن وقت گذاشته تا به تصویب برساند و پیش بینی‌هایی برای حمایت از تولید کرده‌اند عمل کرده تا به این ترتیب دغدغه‌های تولیدکننده‌ها کاهش پیدا کند.
وی افزود: از سال 88، خرید تضمینی شیر و گوشت در ماده 20 قانون نظام جامع دامپروری کشور بیان شده، و دولت مکلف خرید تضمینی شیر و گوشت قرمز شده است. اما آیا دولت به این قانون عمل کرده است؟

وی تأکید کرد: شیر و گوشت دو عنصر غذایی مهم آهن و کلسیم را دارا هستند و منافع زیادی برای سلامتی مردم دارد، اگر دولت کمک نکند تا مردم بتوانند نه به اندازه زیاد بلکه به اندازه کافی و مورد نیاز این دو ماده غذایی را استفاده کنند دودش به چشم خود دولت می‌رود و باید درجایی دیگر به دلیل سالم نبودن جسم و سلامتی مردم تاوان آن را پس بدهد.
سلطانی سروستانی ادامه داد: دولت ماده‌ای از قانون را که مربوط به حمایت از دامدار و تولیدکننده است به فراموشی سپرده است، اگر روند این چنین ادامه داشته باشد، به سال‌های اوایل انقلاب که 80 درصد نیاز گوشت و لبنیات کشور از خارج کشور تأمین می‌شد بازخواهیم گشت، بنابراین حالا که به تلاش دامداران به خودکفایی نسبی در زمینه دام رسیده‌ایم دولت قدر این تلاش‌ها را باید بداند و حمایت کند.

وی اظهار داشت: شما ببینید دولت برای حمایت از خودرو چه کارهایی که نمی‌کند، در حالی که خودرو کالایی است که مردم رضایتی از آن ندارند، ولی آن قدر شرایط را فراهم می‌کند تا مردم بروند خودرو بخرند و این در حالی است که از تغذیه و سلامتی مردم غافل هستند.
این کارشناس دامداری گفت: در فاز اول اجرای اول هدفمندی یارانه 30 درصد از دامداران ما ریزش پیدا کردند، و نتوانستند دوام بیاورند همین‌ها هم که الان باقی مانده‌اند مجبور هستند دام خود را بفروشد تا بتواند دام بعدی را زنده نگه دارد و این چنین از ظرفیت خود می‌کاهد.
وی اضافه کرد: روند به این شکل ادامه یابد چشم که باز کنیم می بینیم که بیشتر دامداری‌ها یا تعطیل شده‌اند یا با ظرفیت ناقص کار می‌کنند، و این به معنای مرگ تدریجی دامدار خواهد بود، سکوت کنونی دامدار به این دلیل است که صدایش به جایی نرسید و کسی داد او را نستاند.

سلطانی سروستانی بیان داشت: در کل سیاست‌های متناقضی وجود دارد که به نفع صنعت دام کشور نیست، الان گوشت برزیلی وارد کشور می‌شود از آن طرف بیان کرده‌اند که صادرات دام به کشورهای دیگر آزاد است. دست دلالان هم آزاد گذاشته اند و در این میان دامدارهیچ سودی نمی‌برد بلکه سود این جریان به جیب دلال‌ها خواهد رفت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: گاوهایی که به صورت قاچاق از سیستان وارد کشور می‌شود نیز نه تنها به پرواربندی گوساله دامدار خودمان لطمه می‌زند بلکه بیماری را هم انتقال می‌دهد، گوشت یخ زده هم که وارد کشور میشود بنابراین دیگر با چنین روندی انگیزه‌‎ای برای تولید دام نمی‌ماند و لذا دامدار تمایلش برای صادرات و قاچاق به ترکیه و همچنین عرضه نکردن دامش در داخل کشور بالا خواهد رفت.

منبع: نسیم