wheat.jpg

وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم افزایش تولید دانه های روغنی در کشور تاکید کرد

چاپ

altوزیر جهاد کشاورزی گفت:باید در زمینه افزایش تولید دانه های روغنی بویژه کلزا اهتمام بیشتری شود
مهندس محمود حجتی در نشست روسای سازمان های جهاد کشاورزی استان ها با اشاره تاثیر کشت کلزا بر حاصلخیزی خاک اظهار داشت: با توجه به نقش

تولید دانه های روغنی(کلزا) بر حاصلخیزی خاک و رشد تولید غلات به ویژه گندم و همچنین به منظور تامین نیاز روغن کشور و کاهش واردات،تولید دانه های روغنی در کشور باید افزایش یابد.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا در دولت یازدهم با بیش از ٨۰ درصد رشد به ۲۵۳۰ تومان در سال زراعی 95-94 افزایش یافته است،تصریح کرد:قیمت خرید تضمینی  هر کیلوگرم کلزا در شورای اقتصاد دو برابر قیمت هر کیلوگرم گندم(1270 تومان) تعیین شده است و این امر نشان دهنده اهمیت تولید کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در کنار محصول گندم است.
وی با تاکید بر ضرورت افزایش فعالیت های ترویجی و رسانه ای برای ترغیب کشاورزان به کشت کلزا گفت: هر میزان کلزای تولیدی کشاورزان امسال به صورت تضمینی از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری می شود.
مهندس حجتی در ادامه با اشاره به حمایت های دولت از بخش کشاورزی اظهار داشت: قیمت کود مصرفی کشاورزان  در دولت یازدهم افزایش نیافته و ثابت بوده است.
وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اجرای برنامه های کشت پاییزه و افزایش عملکرد و بهره وری در تولید محصول چغندرقند گفت:پارسال 1 میلیون و 345 هزارتن شکر در کشور تولید شد و با توسعه کشت پاییزه، استفاده از بذرهای مناسب و بکارگیری روش های افزایش عملکرد و بهره وری در تولید چغندرقند در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی،می توانیم شکر مورد نیاز کشور را از محل تولید داخلی تامین کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که برای هیچ تاجر و کارخانه قندی مجوز واردات شکر صادر نمی شود،تاکید کرد:کارخانه های قند فقط در صورت خرید چغندرقند کشاورزان، اجازه واردات شکر قهوه ای به منظور تصفیه و فراوری خواهند داشت.
مهندس حجتی در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر لزوم تلاش برای تحقق اهداف دولت در صفر شدن تراز بازرگانی بخش کشاورزی(تعادل در صادرات و واردات محصولات کشاورزی)در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و تامین غذای سالم اظهار داشت:تهیه و عرضه کنندگان سموم کشاورزی مانند داروخانه ها باید مجوز فعالیت داشته باشند و سم فقط با نسخه گیاهپزشک باید به کشاورزان فروخته شود.
وزیر جهاد کشاورزی سپس با اشاره به کاهش 18 درصدی بارندگی ها و آب اختصاص داده شده به بخش کشاورزی،رشد اقتصادی 5.7 درصدی بخش کشاورزی در شش ماهه اول امسال را نشانه ظرفیت ها و اهمیت توسعه کشاورزی در اقتصاد ملی و نویدبخش حرکت کشاورزی کشور در مسیر توسعه و پایداری دانست.
تشکیل صندوق توسعه دانه های روغنی کشور
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در نشست روسای سازمان های جهاد کشاورزی استان ها با اشاره به رشد اقتصادی 5.7 درصدی بخش کشاورزی در شش ماهه نخست امسال،بخش کشاورزی را موثرترین بخش اقتصادی کشور در رشد اقتصاد ملی عنوان کرد.
دکتر عبدالمهدی بخشنده با بیان این که سیاست دولت در حمایت از کشاورزی کشور و تولید داخلی استمرار دارد از انجام رایزنی ها با دولت برای تشکیل صندوق توسعه دانه های روغنی کشور خبر داد.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت:با هماهنگی صورت پذیرفته،کشاورزان می توانند از تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو برای خرید تراکتور بهره مند شوند.
دکتر بخشنده خاطرنشان کرد:امکان بهره مندی کشاورزان از تسهیلات 10 میلیون تومانی خرید کالا جهت تهیه ادوات، تجهیزات و نهاده های کشاورزی نیز در دست پیگیری است.

منبع: وزارت جهاد کشاورزی