wheat.jpg

حداقل 10 درصد مرغداري هاي استان گلستان تعطيل شده اند

چاپ

altوضعيت بازار مرغ در کشور به گونه اي است که واحدهاي پرورشي رضايت چنداني از کسب وکار خود نداشته و به دليل تحمل فشارهاي مالي، روز به روز به تعداد واحدهايي که از ميدان توليد حذف مي شوند، افزوده مي شود؛ اين اوضاع در استان گلستان، شدت بيشتري دارد.
يک دامپزشک با اشاره به مشکلات عديده اي که مرغداري ها با آن دست و پنجه نرم مي کنند، گفت: هم اکنون حداقل 10درصد مرغداري هاي استان گلستان واحدهاي

خود را براي فروش يا اجاره گذاشته اند.
زليخا طاطاري افزود: با توجه به کمبود نقدينگي و ضررهاي مالي که طي يک سال و نيم گذشته واحدهاي مرغداري با آن دست به گريبان هستند، اکثر آنها نه تنها انگيزه اي براي ادامه کار ندارند، بلکه شرايط و اوضاع مالي نيز به آنها اجازه فعاليت را نمي دهد.
طاطاري عنوان کرد: در حال حاضر با احتساب جوجه يکروزه که هر قطعه 1600تومان قيمت دارد، تا آخر دوره 42 روزه حداقل 3800تومان هزينه براي پرورش دهنده در پي خواهد داشت. اين درحالي است که هزينه هاي مهم ديگري مانند واکسيناسيون، دارو و غيره نيز به قيمت تمام شده افزوده خواهد شد. اما قيمت خريد مرغ درب مرغداري، حداکثر کيلويي 3800تومان است.
به گفته وي، به همين دليل بسياري از مرغداراني که توانايي مالي اندکي دارند، تزريق برخي واکسن ها را براي کاهش هزينه ها حذف مي کنند و اين در نهايت سلامت جامعه را به خطر مي اندازد.
اين دامپزشک معتقد است به رغم تاکيد مسوولان دولتي مبني بر حمايت از توليد مرغ سايز اما همچنان قيمت اين محصول پايين است و مرغداران هيچ رغبتي براي توليد آن ندارند و ترجيح مي دهند مرغ هايي با وزن بيشتر به بازار عرضه کنند.

منبع: خبرگزاری موج