soy.jpg

تعویق ورود ذرت خوزستان به بورس، پس از بارندگی ها

چاپ

altبارش‌های اخیر باعث شده است که برداشت محصول ذرت با تعویقی یک هفته ای روبه‌رو شود و از هفته آینده آمادگی دستگاه‌های ذی‌ربط برای برداشت و ورود ذرت به بورس وجود دارد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان از تعویق در برداشت ذرت در این استان به‌دلیل بارش‌های اخیر خبر داد و گفت: قرار بود از امروز برداشت ذرت

در استان آغاز شود، اما به‌دلیل بارش‌های هفته گذشته و ورس خوشه‌های این محصول برداشت با تعویق انجام می‌شود.
محمد قاسمی‌نژاد افزود: سطح زیر کشت ذرت در استان خوزستان به‌دلیل کاهش آب رودخانه‌های کرخه و مارون از 100 به 67 هزار هکتار کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که از این سطح بیش از 300 هزار تن ذرت برداشت شود.
وی خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین‌بار قرار است ذرت استان خوزستان در قالب قیمت تضمینی روی تابلوی بورس عرضه شود و تمامی زیرساخت‌های لازم نیز در این بخش فراهم شده است.
قاسمی‌نژاد ادامه داد: تمامی انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام، تعاونی روستایی و سایر انبارهای مجهز به ذرت‌خشک‌کنی آماده هستند، اما ظرفیت این انبارها به اندازه تولید نیست و در این راستا باید هم‌زمان با جمع‌آوری این محصول، صادرات محصولات به استان‌های همجوار نیز انجام شود.

ظرفیت انبارهای خوزستان کمتر از تولید است، صادرات هم‌زمان برنامه‌ریزی شده است
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان تصریح کرد: از زمانی که برداشت ذرت آغاز می‌شود، تا پایان آن 50 روز زمان نیاز است که باید در این مدت محصول به انبارها حمل شده و عملیات خشک کردن آن به انجام برسد.
وی یادآور شد: شرکت پشتیبانی امور دام هماهنگی‌های لازم را برای صادرات هم‌زمان ذرت به استان‌های دیگر داده است.
قاسمی‌نژاد تأکید کرد: امیدواریم تجربه قیمت تضمینی ذرت بتواند الگویی برای سال‌های آینده باشد، زیرا کشاورزان به این نوع خرید خوش‌بین هستند.
وی اظهار داشت: بارش‌های اخیر و رگه‌های تگرگ در محصولات کشاورزی استان خوزستان خسارت‌هایی را وارد کرده است، اما هنوز گزارش نهایی آن استخراج نشده است.
قاسمی‌نژاد در پایان گفت: قیمت تضمینی هر کیلوگرم ذرت برای سال جاری 960 تومان اعلام شده است و امیدواریم در صورت لزوم، دولت بتواند مابه‌التفاوت فوق را به موقع فراهم آورد تا انگیزه کشاورزان در این نوع خرید بالا رود.

منبع: خبرگزاری ایانا