chick.jpg

پیش‌بینی کاهش کشت کلزا در کرمانشاه

چاپ

 altکارشناس مسئول دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت: پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری سطح زیر کشت کلزا نسبت به سال گذشته افت داشته باشد.
مجتبی حاتمی افزود: دلیل این افت سطح زیر کشت را می‌توان در عوامل اقتصادی و کاهش عملکرد کلزا در استان در سال زراعی گذشته

به دلیل حادث شدن سرمای بهاره و گرایش کشاورزان به سمت کشت‌های پرسودتر یافت.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون 1334 هکتار از اراضی استان کرمانشاه زیر کشت کلزا رفته است و پیش بینی می‌شود امسال در مجموع حدود 2000 هکتار از اراضی استان زیر کشت کلزا برود. در صورت مناسب بودن شرایط پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی پیش رو بیش از 5000 تن کلزا در استان تولید شود. در سال زراعی جاری شهرستان‌های کرمانشاه، کنگاور و روانسر دارای بیشترین سطح زیر کشت کلزا خواهند بود. در سال های قبل بیشترین سطح زیر کشت کلزا به شهرستان کنگاور اختصاص داشت.
کارشناس مسئول دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، سطح برداشت کلزا در سال زراعی گذشته را 2253 هکتار اعلام کرد و گفت: در سال زراعی گذشته در مجموع 2767 تن کلزا در استان تولید شد.

حاتمی، متوسط دمای معمول هر ساله در اردیبهشت را حدود 18 درجه سانتیگراد دانست و گفت: این دما در اردیبهشت گذشته به یک سوم میانگین نرمال آن یعنی حدود 6.9 درجه سانتیگراد رسید که چون این سرمای حادث شده در اردیبهشت ماه مصادف با گلدهی کلزا بود، سبب شد تا عملکرد کلزا به میزان 50 درصد افت داشته باشد.
وی درباره مزایای کشت کلزا در کرمانشاه اظهار کرد: کشت کلزا در تناوب با گندم باعث کاهش میزان آفت‌ها، علف‌های هرز و بیماری‌ها می‌شود. پرداختن به کشت کلزا در افزایش 25 درصدی عملکرد گندمی که در تناوب با کلزا کشت می‌شود اثرگذار است.
حاتمی بیان کرد: کشت کلزا در سال زراعی جاری از 15 شهریور در مناطق معتدل و سرد آغاز شده و تا دهم مهر ادامه داشته و در مناطق گرمسیر نیز در دهه اول و دوم آبان انجام می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا