corn.jpg

یک مورد آنفولانزای پرندگان در قزوین مشاهده شد

چاپ

altرئیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی از مشاهده یک مورد آنفولانزای پرندگان در قزوین خبر داد و گفت: با افزایش بارندگی‌ها احتمال شیوع وجود دارد ولی با هماهنگی سازمان دامپزشکی کشور و مؤسسه رازی اقدامات برای کنترل آن انجام شده است.
حمید کُهرام رئیس موسسه واکسن و سرم سازی رازی امروز در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی دام و طیور و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران با اشاره به کشف یک مورد آنفولانزای پرندگان در قزوین گفت: اقدامات

فوری برای کنترل آن توسط سازمان دامپزشکی انجام شده است.

وی افزود: با افزایش بارندگی احتمال شیوع آنفولانزا افزایش می‌یابد و سازمان دامپزشکی و موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی با هماهنگی‌ یکدیگر اقدامات لازم را برای کنترل این بیماری انجام می‌دهند.
رئیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی تصریح کرد: سه ماه پیش آنفولانزای پرندگان از طریق پرندگان مهاجر به کشور وارد شد و پس از مدتی به طور کامل توسط سازمان‌های مربوطه کنترل و از بین رفت.

وی در مورد دستاوردهای جدید مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی بیان داشت: در سال جدید 10 مورد واکسن به بازار معرفی شده است که از جمله این واکسن‌ها می‌توان به واکسن روغنی طیور و  واکسن گامبرن اشاره کرد.
رئیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی اظهار داشت:‌ یک میلیون دز واکسن گامبرن سالانه به کشور وارد می‌شود که با آغاز تولید داخلی آن امیدواریم 30 درصد از نیاز بازار از طریق تولیدات داخلی تأمین شود.

کُهرام تصریح کرد: واکسن تب‌برفکی حدود 20 سال است که در کشور تولید می‌شود اما خط تولید این محصول به دلیل ارتقاء این کیفیت متوقف شده بود که تولید آن آغاز شده است و این واکسن از 3PD50 به 6PD50 ارتقاء یافته و هم اکنون در حال تولید است.
وی در ادامه به بودجه حدود 10 میلیارد تومانی برای راه‌اندازی اتاق کلاس 3 تمیز در موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی اشاره کرد و گفت: اتاق 3 تمیز برای تشخیص،‌کنترل و انجام آزمایشات مربوط به آنفولانزای پرندگان مورد نیاز است که متأسفانه در حال حاضر مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی فاقد این اتاق است.

کُهرام تصریح کرد: به دلیل حساسیت‌هایی که آنفولانزای پرندگان دارد امکان آزمایشات مربوط به این ویروس و بیماری در آزمایشگاه‌های دیگر مؤسسه وجود ندارد و باید یک آزمایشگاه‌ تخصصی در اختیار این موضوع قرار گیرد که در حال حاضر بودجه آن تأمین نشده اما امیدواریم در برنامه ششم توسعه بودجه لازم برای تأسیس و راه‌اندازی این اتاق در نظر گرفته شود.
وی در پاسخ به این سوال که دامداران و مرغداران تا چه حد از کیفیت تولیدات واکسن این مؤسسه رضایت دارند، گفت: محصولات تولیدی مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی در مقابل نمونه‌های خارجی بر اساس تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه‌های کشور دارای کیفیت خوبی است و نسبت به مشابه‌های خارجی کیفیت پایین‌تری ندارد.

رئیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی در مورد صادرات محصولات این مؤسسه تصریح کرد:‌ در بخش دامی میزان واکسنی که تولید می‌کنیم به اندازه مصرف داخل است بنابر این امکان صادرات واکسن‌های دامی را نداریم.
وی افزود: اما در بخش طیور اگر چه بازار بزرگی در داخل کشور در مقایسه با بازارهای منطقه داریم اما بخشی از تولیدات واکسن طیور این مؤسسه بیش از نیاز داخل است و به همین دلیل بخشی از آن صادر می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس