chick.jpg

برندسازی در صنعت مرغداری وارد فاز اجرایی شد/ زنجیره‌های مرغداری باید برای صادرات تصمیم بگیرند

چاپ

altدر حال حاضر 51 شرکت تولیدکننده گوشت مرغ برای حضور در قالب زنجیره تولید مرغ وجود دارند که حدود 30 شرکت فعال است
دبیر انجمن ملی طیور با اعلام این خبر گفت: صنعت طیور کشور برای آنکه بتواند به ثبات برسد، لازم است برنامه‌ریزی جامعی

برای تولید 24 هزار واحد مرغ گوشتی اعمال کند.
سعید اصغری‌فرد افزود: به نقطه ثبات قیمتی و تناسب تولید با توزیع نخواهیم رسید، مگر آنکه زنجیره‌های تولیدی در این بخش شکل بگیرد و بتوانیم در قالب آن تعداد واحدهای مرغداری را ساماندهی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: زنجیره‌های تولید باید قادر باشند عملیات مربوط به صادرات را نیز انجام دهند تا بدین‌ترتیب بتوانیم به ثبات نسبی دست پیدا کنیم.
اصغری‌فرد ادامه داد: در حال حاضر 30 شرکت در قالب زنجیره تولید در حال فعالیت هستند و پنج تا شش‌هزار تن تولید مرغ دارند که البته تعداد 51 شرکت در این چرخه به ثبت رسیده‌اند که تعدادی از آنها غیرفعال است.
وی تصریح کرد: در اواسط شهریورماه سال جاری تشکلی به نام انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای گوشت مرغ تشکیل شد که قرار است تعداد واحدهای مرغ گوشتی فعال در این انجمن به ثبت برسد و سپس تولیدکنندگانی که در قالب زنجیره می‌توانند فعالیت کنند، تجمیع شوند.

محدودیت شرکت‌های تولیدکننده مرغ باعث برنامه‌ریزی بهتر می‌شود
دبیر انجمن ملی طیور یادآور شد: در صورتی که انجمنی واحد بر فعالیت‌های مربوط به جوجه‌ریزی، تولید، توزیع و صادرات وجود داشته باشد، وزارت جهاد کشاورزی نیز می‌تواند برنامه‌های خود را با این انجمن در میان گذاشته و بدین‌ترتیب هماهنگی‌های بیشتری در این بخش به انجام می‌رسد.
اصغری‌فرد تأکید کرد: در صورتی که تعداد شرکت‌های موجود در زنجیره تولید مشخص شده و محدود شود، بدین‌ترتیب برندسازی وجهه بهتری خواهد گرفت و بدین‌ترتیب رقابت شکل می‌گیرد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر مصرف‌کنندگان گوشت مرغ به برندهای موجود توجهی ندارند، اما در صورتی که در قالب زنجیره تولید مرغ انجام شود، برندها مورد توجه قرار می‌گیرد و بدین‌ترتیب مصرف‌کنندگان نیز حق انتخاب خواهند داشت.
اصغری‌فرد همچنین گفت: شرکت‌های زنجیره‌ای از قبل از انقلاب نیز فعال بوده‌اند و برندهایی همچون "زربال" و "سیمرغ" در گذشته نیز مطرح بوده است، اما به‌دلیل پاره‌ای از محدودیت‌ها و همزمان با افزایش صدور مجوزها، ناهماهنگی‌هایی در این بخش به‌وجود آمده است.
وی در پایان افزود: در صورتی که تمامی تولید مرغ کشور در قالب زنجیره انجام شود، توان تولیدی بالا رفته و بدین‌ترتیب دیگر مشکل مازاد یا کمبود تولید نخواهیم داشت، زیرا تمامی چرخه فوق مشخص است.

منبع: خبرگزاری ایانا