wheat.jpg

واکسیناسیون دامها علیه تب برفکی در شهرستان البرز آغاز شد

چاپ

altرئیس دامپزشکی شهرستان البرز گفت: عملیات واکسیناسیون دامها علیه تب برفکی در شهرستان البرز از توابع استان قزوین آغاز شد
به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان قزوین علی آقاجان نیا معلم در این باره گفت: پیش بینی می شود در این طرح

هشت هزار راس دام صنعتی و روستایی تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان البرز بیان کرد: تب برفکی از بیماری‌های مهم دامی است که هرچند قابلیت انتقال به انسان را ندارد، اما در صورت شیوع در دامداریها، خسارات اقتصادی فراوانی به صنعت دامپروری وارد می کند که از این جنبه دارای اهمیت است.
آقاجان نیا معلم یادآورشد: تب برفکی، یک بیماری ویروسی با قابلیت واگیر بسیار بالا در جمعیت دامی هم تلقی می شود که منجر به کاهش تولید شیر، سقط جنین در دام و افت کیفیت گوشت استحصالی در دامها خواهد شد.
وی اظهارداشت: در مرحله اول این طرح شش هزار راس دام سنگین شامل گاو و گوساله در ۲۱ واحد صنعتی شهرستان علیه بیماری تب برفکی واکسینه خواهند شد و پیش بینی می شود در مرحله بعدی دو هزار راس دام‌ روستایی علیه این بیماری واکسینه ‌شوند.

دفن بهداشتی ۱۵ تن ماهی تلف شده در الموت غربی
رئیس دامپزشکی الموت غربی نیز از اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی در پی تلفات ۱۵ تن ماهی قزل آلا در منطقه خبر داد.
سلیمان زارعی در این باره گفت: ۱۵ تن ماهی قزل آلا که در اثر مسمومیت تلف شده بودند با نظارت دامپزشکی از استخرها خارج و طبق ضوابط بهداشتی دفن شدند.
رئیس دامپزشکی الموت غربی تصریح کرد: متعاقب اعلام مالک یکی از مزارع پرورش ماهی سردابی در بخش الموت غربی مبنی بر بروز تلفات غیرمتعارف در یکی از مزارع پرورش ماهی، کارشناسان دامپزشکی الموت غربی به محل عزیمت کرده و پس از بررسی شرایط عامل احتمالی تلفات را مسمومیت تشخیص دادند.
زارعی افزود: با توجه به اینکه آب ورودی به مزارع پرورش ماهی در منطقه مشترک است تاخیر در دفن بهداشتی ماهی های تلف شده می توانست موجب شیوع بیماری در بین مزارع پرورش ماهی منطقه شود که در این راستا اقدام لازم بسرعت انجام شد.
وی یادآورشد: پس از نمونه برداری تشخیصی از ماهیها و ارسال به مرکز تحقیقات سم شناسی و مسمومیت دامی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، ماهیهای زنده جدا سازی و تمامی ماهی های تلف شده که حدود ۱۵ تن تخمین زده می شد برای دفن بهداشتی به محلی مناسب منتقل و پس از دفن، ضد عفونی شد.

منبع: خبرگزاری مهر