chick.jpg

همکاری استان فارس و فرانسه برای کشت هیبریدهای جدید کلزا

چاپ

altکارشناس مسئول کلزا و دانه های روغنی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: امسال و برای دومین سال، کاشت هیبریدهای جدید کلزا در فارس با همکاری کشور فرانسه، اجرایی می‌شود.
 رشیدی توضیح داد: سال گذشته نتایج خوبی از کاشت هیبریدهای جدید کلزا در استان فارس، کسب شد و امسال هم این اقدام

در مناطق سردسیر و معتدل استان اجرایی می‌شود.
وی از برگزاری کارگاه آموزشی 2 روزه با همکاری شرکت اورالیس فرانسه و با حضور کارشناس فرانسوی خبر داد و گفت: شرکت‌کنندگان این کارگاه، با آخرین دست‌آوردهای روز جهان در خصوص تولید و افزایش عملکرد محصول کلزا آشنا شدند.
این کارشناس کشاورزی، رشد سریع اولیه، مقاوم به سرما، یکنواختی سبز شدن، صرفه جویی در مصرف بذر، کاهش هزینه‌های تولید، قدرت شاخه دهی بالا، یکنواختی در گلدهی، ریزش نداشتن دانه و غلاف، افزایش عملکرد و تولید در مقایسه با ارقام موجود و افزایش درآمد کشاورزان را از مزایای هیبریدهای جدید کلزا عنوان کرد.
وی با بیان اینکه عملکرد مزارع کلزای کشت شده با این ارقام جدید در فارس براساس نظر کارشناسان فرانسوی با مزارع آن کشور برابری می‌کند، ادامه داد: سال زراعی 94-93 استان فارس با دارا بودن مقام اول سطح کشت این ارقام در کشور پیشتاز اجرای این برنامه بود.
رشیدی از تداوم این همکاری به‌مدت 5 سال خبر داد و گفت: امسال در 2 مزرعه الگویی در هر کدام 19 رقم جدید کلزا در 2 شهرستان شیراز و خرامه کشت خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا