corn.jpg

تولید انبوه محرک زیستی ویژه گندم (فلاویت)

چاپ

altپس از 10 سال فعالیت تحقیقاتی محققان مؤسسه تحقیقات خاک و آب، از تولید انبوه محرک زیستی ویژه گندم (فلاویت) در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی رونمایی شد.
این مراسم با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، رئیس

مؤسسه تحقیقات خاک و آب و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، محققان و بهره‌برداران کشاورزی در سازمان تحقیقات، آموزش و تحقیقات کشاورزی برگزار شد.

رونق کشاورزی، به‌رغم محدودیت‌ها
در ابتدای این مراسم، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه کشاورزی در شرایط فعلی به جایی رسیده است که نیاز به تغییر روکرد دارد، گفت: تغییرات شرایط آب و هوایی افزایش غلظت CO2، بحران آب، افزایش نیاز به غذا و محدودیت منابع خاک و مباحث زیست‌محیطی، همگی بر بخش کشاورزی تأثیرگذار هستند و فشارهای واردشده ما را مجبور به تغییر رویکرد کرده است.
اسکندر زند افزود: باید بتوانیم با مشکلات پیش‌آمده و به‌رغم این فشارها، موجبات رونق کشاورزی را فراهم کنیم و این امر تنها با دانش‌بنیان شدن کشاورزی محقق خواهد شد.
وی از ارکان اصلی دانش‌بنیان شدن کشاورزی را تحقیقات دانست و خاطرنشان کرد: تحقیقات کشاورزی بیش از 100 سال است که به موازات سایر فعالیت‌های بخش پیشروی کرده و توانسته دستاوردهای چشم‌گیری را به‌دست آورد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه سالانه شش‌هزار و 300 تا هفت‌هزار طرح تحقیقاتی در بیش از 500 رشته برای تک‌تک بحران‌های بخش به اجرا درمی‌آید، ادامه داد: در بسیاری از تحقیقات کشاورزی در منطقه و جهان سرآمد هستیم و تلاش می‌کنیم کمبودهای موجود را نیز جبران کنیم.
زند تصریح کرد: دوراندیشی محققان سازمان امروز منجر به ملموس شدن کشاورزی با آب کم شده است و تولید ارقام زراعی و باغی متحمل به خشکی و زودرس در مؤسسه‌های تحقیقاتی کشور از نشانه‌های دوراندیشی محققان و رویکرد تقاضامحور سازمان بوده است.
وی یادآور شد: با تجاری‌سازی دستاوردها سعی کرده‌ایم بخش خصوصی را وارد عمل کنیم و کود فلاویت یک‌صدوچهارمین دانش فنی بود که در سازمان واگذار شد.
زند با تأکید بر اینکه رویکرد زیست‌محیطی از رویکردهای اصلی سازمان تات است، اظهار داشت: امیدواریم روزنمایی از تولید انبوه محرک زیستی ویژه گندم باعث افزایش تقاضای بخش خصوصی و حضور پررنگ این بخش در میدان تولید شود.

افزایش عملکرد 560 کیلوگرمی در هکتار برای گندم با کود فلاویت
در ادامه، رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب با اشاره به اینکه این مؤسسه مسئولیت دو نهاده مهم که پایداری تمدن‌ها به آن وابسته است را عهده‌دار است، گفت: مؤسسه تحقیقات خاک و آب از قدیمی‌ترین مؤسسه‌های تحقیقاتی کشور که از سال 1331 شکل گرفته و متناسب با شرایط کشور، پاسخگوی نیازها بوده است.
کامبیز بازرگان با بیان اینکه گندم مهم‌ترین غله جهان است که سهم عمده‌ای در تغذیه مردم دارد، افزود: تحقیقات روی محرک زیستی فلاویت از 10 سال قبل در مؤسسه آغاز شد و امروز شاهد به نتیجه رسیدن و تولید انبوه آن هستیم.
وی خاطرنشان کرد: اثربخشی این کود در 25 استان در فاز تحقیقی - ترویجی بررسی شده و این طرح در سال 1390 به‌عنوان دستاورد برگزیده پژوهشی سازمان تات انتخاب و دانش فنی آن در سال 1392 ثبت شد.
بازرگان با بیان اینکه میانگین کلی 560 کیلوگرم افزایش عملکرد در هکتار در 25 استان برای این کود تأکید شده است، ادامه داد: دانش فنی تولید فلاویت در سال 94 به شرکت جهاد نصر استان مرکزی واگذار شد و امروز شاهد رونمایی از تولید انبوه آن هستیم.
وی وضعیت‌های این کود را افزایش عملکرد این گندم، سازگاری با کلیه ارقام گندم، قیمت اندک در مقایسه به کودهای شیمیایی، عدم وجود آلاینده‌های محیطی در آن و دوستدار محیط زیست بودن این کود عنوان کرد.
 
معاونت زراعت از تحقیقات فراری است
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نیازمند تغییر رویکرد جدی همراه با عزم ملی هستیم، اظهار داشت: عده ای خواسته یا ناخواسته جریانی به نام کشاورزی‌هراسی را در کشور راه‌اندازی کردند که نتیجه آن این می‌شود که ایران کشور کشاورزی نیست و فقط باید به تجارت پرداخت.
عباس رجائی با اشاره به خطرناک بودن این دیدگاه ایران را کشور ایده‌آل برای کشاورزی دانست و یادآور شد: باید بتوانیم از راه درست با کشاورزی، علاوه بر تأمین غذای کشور، بخشی از غذای جهان را نیز عهده‌دار شویم.
وی با رد استفاده 92 درصدی آب در بخش کشاورزی تأکید کرد: طی 12 سال فعالیت در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، هیچ آماری در بخش کشاورزی و آب تغییر نکرده و پیشرفتی حاصل نشده که این نشان‌دهنده سوءمدیریت و وجود مشکل در بخش است.
رجائی با تأکید بر اینکه باید کشاورزی را علمی کرد و توجه ویژه‌ای به بخش تحقیقات نشان داد، از معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی انتقاد کرد و گفت: معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی پای کار نمی‌آید و در حال فرار از تحقیقات است.

وی همچنین افزود: تحقیقات زمانی نتیجه می‌دهد که وارد بخش اجرایی شود و از واردات مشابه تولیدات دانش‌های فنی واگذارشده در کشور، جلوگیری کند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سازمان تحقیقات، برای موفقیت باید بتواند قانون‌مندی‌های طبیعت را کشف کند؛ در غیر این صورت، تا چند سال آینده مجبور خواهیم بود به اشتباهات خود اعتراف کند.
رجائی ادامه داد: ما معتقد هستیم حداقل کالای کشاورزی که می‌تواند امروز در کشور تولید شود، 300 میلیون تن است و با ایجاد ظرفیت می‌توانیم به تولید میلیاردی نیز دست پیدا کنیم که این بستگی به مدیریت درست در بخش‌های مختلف کشاورزی دارد.
وی تصریح کرد: هدف‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی باید جدی‌تر باشد و حتماً از تحقیقات استفاده شود.
رجائی با بیان اینکه باید به‌عنوان یک عزم ملی و پایه اقتصاد مقاومتی به کشاورزی نگاه کنیم، یادآور شد: در صورت توجه به کشاورزی، می‌توانیم نتیجه خوبی بگیریم و در غیر این صورت شکست خواهیم خورد.