soy.jpg

دبیر انجمن تولیدکنندگان پروتئین سویا: ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی کارخانه‌ها تعطیل شد

چاپ

خبرگزاری نسیمalt
 بهمن باقری افزود: قیمت بالای محصولات فرآوری سویا مانع استفاده آن در تولید سوسیس و کالباس شده/ تصمیم داریم از دولت درخواست کنیم تا برای کشت سویای داخلی از کشور برزیل زمین اجاره کند
بهمن باقری، دبیر انجمن تولیدکنندگان پروتئین سویا بیان داشت: سویایی که در ایران تولید می‌شود بسیار کم است، سویا چه به شکل

دانه، چه به شکل روغن خام تصفیه نشده و کنجاله سویا از کشورهای دیگر وارد می‌شود که روغن خام تصفیه نشده و کنجاله سویا بیشترین سهم در واردات این محصول را دارد.

وی ادامه داد: قیمت سویا در ایران تابع قیمت جهانی سویا و تحت تأثیر کشورهایی مانند کشور برزیل، آرژانتین و آمریکا است که بیشترین مقدار سویا را تولید می‌کند.
باقری تأکید کرد: برای پایین تر آمدن قیمت سویا و محصولت آن انجمن تولیدکننده‌های فرآورده سویا تصمیم دارد تا شرایطی را فراهم کرده و کشت فراسرزمینی ایجاد کند. یعنی تصمیم داریم زمین در برزیل اجاره کنیم و سویای مورد نیاز کشورمان را در آن‌جا کشت کنیم.

وی افزود: این پیشنهاد را به‌ زودی به دولت می‌دهیم زیرا در صورت اجاره کردن زمین در برزیل، قیمت سویایی که در برزیل کشت داده و به کشور وارد می‌کنیم به یک سوم خواهد رسید و بنابراین قیمت نهاده‌ها به شدت کاهش می یابد، در نتیجه این کاهش بر روی قیمت انواع گوشت قرمز و گوشت مرغ هم تأثیرگذار خواهد بود.
رئیس انجمن تولیدکنندگان پروتئین سویا بیان داشت: شرکت‌های برزیلی مدت‌ها است که به این  موضوع تمایل نشان می‌دهند تا در مقابل اجاره دادن زمین‌هایشان کارخانه‌های کود شیمیایی در ایران احداث کنند که اگر این اتفاق بیفتد سیاست برد برد پیش گرفته خواهد شد.

وی در رابطه با قیمت کنونی پروتئین سویا گفت: در این مدت سویا و محصولات آن نوسانات زیادی را تجربه کرده اند، متأسفانه در این مدت دولت حمایتی در بحث سویا و فرآورده‌های آن نکرده است، در ابتدا مقداری ارز ترجیحی به نهاده‌های اساسی دادند، اما پس از مدتی همان را نیز متوقف کردند وهمین نیز باعث مشکلات زیادی شد.
باقری اضافه کرد: در حقیقت برای کارخانه‌هایی که سویا را برای بخش خصوصی می‌گرفتند و آن را فرآوری می‌کردند این ارز ترجیحی قطع شد و آن‌ها مجبور شدند تا از بازار آزاد آن را تهیه کنند و همین باعث بالا رفتن قیمت محصولات فرآوری سویا شد.

وی اظهار داشت: پس از تحریم‌ها و در طول دو سال گذشته تولید سویا و محصولات فرآوری آن 20 درصد کاهش یافته و کارخانه‌ها نیز حدود 40 درصد ظرفیت تولیدی خود را یا کاهش داده و یا تعطیل کرده‌اند.
وی با بیان این مطلب که محصولات فرآوری سویا تنها مصرف داخلی ندارد به نسیم گفت: محصولات فرآوری سویا در صنعت سوسیس و کالباس نیز استفاده می‌شود، اما متأسفانه به دلیل بالا رفتن قیمت آن در چند سال اخیر این محصولات از سوی کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی نیز کمتر خریداری می‌شود.