chick.jpg

کشت سویا در 18 استان توسعه می یابد

چاپ

خبرگزاری ایرناalt
معاون اداره کل پنبه، دانه های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهادکشاورزی از ترویج کشت دانه روغنی سویا در 18 استان خبر داد و گفت: کشت سویا علاوه بر ارقام داخلی با 10 رقم بذر وارداتی این محصول توسعه می یابد.
 شاهپور شکاری روز جمعه در کارگاه آموزشی انتقال دانش فنی و تکنولوژی ارقام جدید دانه روغنی سویا در گرگان اظهار داشت: ارقام جدید وارداتی با همکاری

شرکت انگلیسی یو.کی " سویا اکنون در هشت استان کشور به صورت آزمایشی کشت می شود. "

وی آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، مازندران، گلستان، فارس، لرستان و کرمانشاه را از استان های پایلوت در کشت سویا با ارقام جدید وارداتی برشمرد و افزود: کارشناسان شرکت طرف قرار داد، زودرس بودن و افزایش عملکرد تولید تا هفت تن در هکتار را از قابلیت های این ارقام ذکر کرده اند.
شکاری با بیان این که برداشت میانگین هفت تن سویا در هکتار در اوکراین انجام شده است، اضافه کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و میزان بارش در نقاط مختلف کشور، ارقام جدید وارداتی باید مورد آزمایش قرار گیردalt.

وی تصریح کرد: بر این اساس کارشناسان شرکت طرف قرارداد از زمان کشت تا پایان برداشت و در چند مرحله نظارت های فنی خواهند داشت تا ضمن انتقال دانش فنی به کارشناسان داخلی، در جریان عملکرد تولید در واحد سطح نیز قرار گیرند.
معاون اداره کل پنبه، دانه های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهادکشاورزی یادآور شد: در صورت موفقیت ارقام جدید وارداتی، این رقم ها در دیگر استان های کشور نیز کشت خواهد شد.

شکاری، افزایش سطح زیر کشت دانه روغنی سویا از 80 هزار هکتار کنونی به 350 هزار هکتار در قالب یک برنامه 10 ساله با تولید تقریبی یک میلیون تن محصول را از برنامه های وزارت جهادکشاورزی برشمرد و افزود: افزایش سطح زیر کشت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب و نیز تامین روغن و کنجاله مورد نیاز در کشور انجام خواهد شد.

وی افزایش تولید در واحد سطح و ارتقای سطح اقتصادی و معیشتی کشاورزان را از دیگر اهداف استفاده از دانش، تکنولوژی و ارقام خارجی برشمرد و گفت: با رقم های کنونی و متوسط 2 تن برداشت در هر هکتار، شیوه های سنتی کشت و برداشت سویا، هزینه های بالای تولید و نیز مشکلات کم آبی و خشکسالی، این محصول مقرون به صرفه نیست.
شکاری به هزینه سالانه حدود چهار میلیارد دلاری واردات روغن نباتی نیز اشاره کرد و افزود: در صورت موفقیت ارقام جدید وارداتی در سویا و کلزا، بخش قابل توجهی از این هزینه ها صرف جویی خواهد شد.

در این کارگاه آموزشی که مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی گلستان و برخی کارشناسان استان مازندران حضور داشتند، کارشناسان شرکت یو.کی سویا به معرفی و تشریح ویژگی های ارقام جدید سویا پرداختند و به سوالات حاضران پاسخ دادند.
استان گلستان که حدود 700 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد با میانگین کشت 50 هزار هکتار و تولید 65 تا 70 درصد سویای کشور رتبه نخست تولید این دانه روغنی را به خود اختصاص داده است.