hen.jpg

پاسخ به ایراد نمایندگان درباره واردات دو میلیارد دلاری/ واردات نهاده در اختیار ۴۰ شرکت خصوصی است

چاپ

خبرگزاري فارسalt
معاون وزیر جهاد کشاورزی در توضیح واردات ۲ میلیارد دلاری نهاده‌های دامی با اعتبار آبهای مرزی گفت: این واردات از محل پول‌های ایران در خارج کشور انجام شد و واردات عمدتا در اختیار ۴۰ شرکت خصوصی است که ارز دولتی دریافت می‌کنند.
عبدالمهدی بخشنده معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری به توضیحاتی در مورد ماجرای رانت دو میلیارد دلاری واردات نهاده‌های دامی که توسط

نماینده دولت مطرح شده بود پرداخت و گفت: دولت با اجازه از مقام معظم رهبری به مدت 4 سال و هر سال به مبلغ دو میلیارد دلار اجازه یافت از صندوق توسعه ملی برای اجرای سدها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی اصلی 12 استان عمدتاً اصلی کشور استفاده کند.

وی افزود: دولت موظف است این پول را با دو سال تنفس ظرف 6 سال دوباره به صندوق توسعه ملی برگرداند.
بخشنده اظهار داشت: قبل از آن هم مقام معظم رهبری موافقت کرده بود 1.5 میلیارد دلار از این صندوق برای احیای 550 هزار هکتار دشت‌های خوزستان و ایلام برای مدت 3 سال که امسال سال دوم آن سپری می‌شود برداشت شود.
معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی تصریح کرد: همچنین مقام معظم رهبری اجازه برداشت مبلغ 500 میلیون دلار برای احیای 46 هزار هکتار اراضی دشت زابل و سیستان و بلوچستان را باز هم به مدت 3 سال اختصاص دادند که در حال حاضر سال دوم طرح در حال پیشروی است که در مجموع این 3 مبلغ ذکر شده معادل 10 میلیارد دلار می‌شود.

بخشنده تصریح کرد: مدیران ارشد اقتصادی دولت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بانک مرکزی و رئیس دفتر رئیس جمهور همه به این جمع‌بندی رسیدند که برای اینکه پول پر قدرت وارد بازار نشود این ارز را که عمدتاً در خارج از مرزهای ایران و در کشورهای مختلف است صرف واردات ذخایر راهبردی مورد نیاز کشور همچون ذخایر غذایی گندم، برنج و جو کنند و بخشی را برای نهاده‌های دامی حاصل تولید در اختیار شرکتهای دولتی قرار دهند و پس از واردات ریال آن را به حساب دولت واریز کنند.

وی افزود: کل این پول برای سال گذشته 2 میلیارد دلار بوده است اما چون این تخصیص ارز عملاً از شهریور و اواخر مهر شروع شد آنچه که این شرکت‌ها توانسته‌اند دریافت کنند در مجمو 810 میلیون دلار بوده است.
معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی تصریح کرد: بانک مرکزی 810 میلیون دلار تخصیص داده و همه کارها به صورت شفاف و قانون‌مند انجام گرفته است، کل مجموع واردات دو شرکت نهاده‌های دامی جاهد و شرکت تحقیقات انرژی کمتر از 140 میلیون دلار بوده و مقدار ذرتی که این شرکت‌ها وارد کرده‌اند، کمتر از 3 درصد و در بخش جو حدود 2 درصد نیاز کشور است که این به معنای انحصار نیست.

بخشنده اظهارداشت: 40 شرکت خصوصی دیگر وجود دارد که وارد کننده بیش از 90 درصد نیاز کشور است که همه آنها از طریق دولت از بانک مرکزی ارز مرجع گرفته‌اند و عمده جو، ذرت و کنجاله از طریق بخش خصوصی وارد شده است.
وی افزود: تاکنون 826 میلیون دلار به منظور مهار آبهای مرزی اختصاص یافته که پس از تبدیل به ریال حدود یک هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های سد سازی و اجرای شبکه‌های اصلی آبسیاری در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته است.
بخشنده تصریح کرد: دولت بنا به تکالیف قانونی همواره در رابطه با مصارف مردم کشور و محصولاتی که به طور مستقیم مثل برنج و روغن و یا غیر مستقیم مثل نهاده‌های دامی مورد استفاده قرار می‌گیرد در دو دهه گذشته ذخایر راهبردی داشته است تا بتواند در شرایط نوسان بازار، بازار را به حالت تعادل برگرداند.

بخشنده تصریح کرد: همواره ستاد تدابیر ویژه میزان ذخایر راهبردی گندم، ذرت، جو را تعیین و در اختیار وزارت جهاد قرار می‌دهد.
معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی بیان داشت: در دولت‌های گذشته مثل دولت خاتمی و احمدی‌نژاد معمولاً ذخایر را 3 ماهه نگهداری می‌کردند ولی با توجه به شرایط ویژه کشور و تحریم‌ها در دولت روحانی تاکید برای ذخایر 6 ماهه گندم شده بود.

وی افزود: دولت آقای روحانی در شهریورماه 92 وقتی شروع به کار کرد به دلایل مختلف و خصوصاً تشدید تحریم‌ها با کمترین ذخایر روبرو بود به طوریکه در اسفند 92 با کمتر از یک ماه ذخیره گندم و نزدیک به 20 روز وارد سال 93 شدیم.
معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی بیان داشت: در زمینه نهاده‌های دامی هم در آن تاریخ به دلیل خزانه خالی و تحریم‌ها وضعیت خوبی نداشتیم و در مورد شکر هم همین وضعیت حاکم بود.
وئ تصریح کرد: اما امسال در اسفند 93 کشور با ذخایر بی سابقه‌ای وارد سال 94 شد به طوریکه با ذخیره 7 ماهه گندم به سال جدید وارد شدیم و در زمینه روغن، برنج و شکر هم عمدتاً ذخایر حدود 6 ماه است.

وی افزود: در مورد نهاده‌های دامی از قبیل ذرت، کنجاله و جو هم چند ماه ذخیره وجود دارد و برنامه‌ریزی وزارت جهاد در این مورد خوب بوده است.
وی بیان داشت: سال گذشته حدود 5.5 میلیون تن ذرت وارد کشور شده که کمتر از 800 هزار تن توسط شرکت‌های دولتی وارد و بقیه از طریق بخش خصوصی انجام شده است.

وی افزود: توجه دولت یازدهم به توسعه زیرساختهای بخش کشاورزی بی‌سابقه بوده به طوریکه 170 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سال 93 تح پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته است.
بخشنده تصریح کرد: امسال با تامین منابع، 200 هزار هکتار از اراضی زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار می‌گیرد.
وی افزود یکی از راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی در برنامه ششم توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و پرهیز از خام‌فروشی است.
معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی بیان داشت: تاکنون 20 درصد از منابع اختصاص یافته به بخش کشاورزی از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه کشت گلخانه‌ای اختصاص یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین در مورد خرید گندم در سال زراعی جاری تصریح کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود حدود 11 میلیون تن گندم تولید شود و همچنین پیش‌بینی می‌شود که حدود 8 میلیون تن آن خرید تضمینی شود.
وی افزود:کل مصارف انسانی گندم در کشور حدود 9 میلیون تن است و بنابراین نیاز به واردات حدود یک تا دو میلیون تن است و به این ترتیب میزان واردات گندم در سال جاری حدود 50 درصد کاهش می‌یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تراز بازرگانی کشاورزی در سال 93 از 8- میلیارد دلار به 5.4- دهم میلیارد دلار در سال 93 کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: در 12 ماهه سال 93 کل واردات 12 میلیارد دلار بوده و در همین زمان در سال 92 واردات معادل 13.2 میلیارد دلار بوده است.بنابراین میزان واردات 9 درصد کاهش یافته است.
بخشنده تصریح کرد: همچنین ارزش صادرات در بخش کشاورزی و صنایع غذایی در سال 93 ، 6.6 دهم میلیارد دلار و کل ارزش صادرات در سال 92 ،5.2 میلیارد دلار بوده است.