soy.jpg

" توسعه علمي" اصلي ترين نهاده کشاورزي است

چاپ

خبرگزاری آریاalt

رئيس سازمان تحقيقات ، آموزش و ترويج کشاورزي تأکيد کرد: کشاورزي سنتي امروزه توجيه اقتصادي ندارد و بايد همه کشاورزان به توسعه علمي و دانش هاي جديد کشاورزي به عنوان نهاده جديد توليد توجه کنند.اسکندر زند گفت: همه تلاش کنند به معيار کشاورزهاي برتر در زمينه کيفيت و کميت برداشت محصول برسند و عملکردهاي گذشته هزينه هاي توليد را جبران نمي کند.
وي اظهار داشت : توسعه پايدار اقتصاد کشاورزي بايد مبتني بر الگوهاي دانش بنيان باشد و کشاورزي توليد محصولات ارگانيک که در جهان درحال گسترش است در ايران هم بايد توسعه يابد که ظرفيت­هاي خوبي داريم.

زند به بهزراعي 50 محصول زراعي و 25 محصول باغي اشاره کرد و گفت : نهاده هايي را توليد مي
کنيم که در مقابل خشکسالي و کم ابي مقاوم باشد والگوي کشت را متناسب با محدوديت ها و آينده نگري منابع اب کشور متحول کنيبم.
وي افزود: بايد هزينه هاي بين المللي منابع آب و خاک را ارزيابي و متناسب با آن براي توسعه و توليد محصولات کشاورزي و رشد و بهره وري منابع برنامه ريزي کنيم.
زند گفت: رويکردهاي ديرين و سنتي باعث مي شود هزينه توليد از درآمد بيشتر شود و امروزه استفاده غرقابي از منابع آب هيچ توجيهي ندارد و به زودي کنار گذاشته مي شود.
وي افزود: کشاورزي علمي و نوين ايجاب مي کند استفاده از منابع آب با روش هاي نوين با قطره اي و توسعه اقليمي گسترش يابد که در آن صورت ضريب تبديل منابع به محصولات نهايي افزايش خواهد داشت.
رئيس سازمان تحقيقات، ترويج و آموزش کشاورزي گفت : با توجه به تغيير شرايط اقليمي و
محدويت منابع آبي ؛ اقتصاد کشاورزي به سمت الگوهاي دانش بنيان و هوشمندانه حرکت مي کند.
زند گفت : اعتبارات پژوهشي افزايش يابد به تقويت دستاوردهاي تبديل پول به علم که همان تحقيقات است ، کمک خواهد کرد و کشاورزان از دانش فني توليد بذر به ويژه بذر گندم ، ذرت سورگم و حبوبات در يک سال اخير استفاده کرده اند.
معاون وزير جهاد کشاورزي گفت : کاهش شدت مصرف اب در کشاورزي ( سهم اب در توليد محصول) عامل اصلي در برنامه ريزي کشاورزي است و اينده اقتصاد کشاورزي را تعيين مي کند.
وي با اشاره به فعاليت 4 ميليون بهره بردار و 20 درصد شاغلان کشور در حوزه کشاورزي گفت :
ترويج کشاورزي مورد استفاده بخش خصوصي و کشاورزان را توسعه مي دهيم.