wheat.jpg

رئیس اتحادیه دامداران: گوساله‌های ایرانی به ترکیه قاچاق می‌شود

چاپ

خبرگزاری تسنیمalt
سلطانی سروستانی اظهار داشت: پارسال تنها حدود ۷ درصد گوشت مورد نیازمان را از خارج کشور تأمین کردیم/ قیمت تمام شده گوشت در داخل کشور، نسبت به گوشت وارداتی بالاتر است
سلطانی سروستانی، رئیس اتحادیه دامداران در رابطه با موضوع بدهی دولت به دامداران گفت: ما از ابتدای سال 92 متعاقب سال 91 با دولت یک قرارداد داشتیم که این قرارداد چهارجانبه و مابین وزارت صنعت، شرکت پشتیبانی دام، انجمن لبنی و اتحادیه دامداران بود.

وی ادامه داد: تصمیم بر این گرفته شد تا ما شیر را زیر قیمت به کارخانجات بدهیم تا لبنیات گران نشده و مردم بتوانند از فرآورده‌های این صنعت به طور ارزان استفاده کنند و پس از آن، این اختلاف قیمت توسط دولت به صورت یارانه به ما داده شود.
سلطانی سروستانی تصریح کرد: در سال 91 کل این یارانه به صورت علوفه و نهاده‌های دامی(ذرت، سویا و سبوس) به دامدار داده شد. بنابراین آن سال، سالی بسیار خوب هم برای دامدار و هم برای کارخانجات لبنی و هم برای مردم بود.

از تیرماه دولت روند گذشته را ادامه نداد و نهاده‌ای در اختیار ما نگذاشت

وی افزود: سال 92 هم تا پایان خرداد ماه که دولت دهم بر سر کار بود به وعده خود عمل کرد و این روند ادامه داشت، اما از تیرماه با این که ما به تعهدات قبلی خود پایبند بودیم اما دولت دیگر روند گذشته را ادامه نداده و نهاده‌ای در اختیار ما نگذاشت.
وی بیان داشت: بعد از گذشت 5 ماه، یعنی از آذرماه تا اسفند 92، 300 میلیارد تومان اختصاص دادند تا از کارخانجات به دامداران داده شود، البته پرداخت این پول هم چندین ماه طول کشید و کامل به دامداران داده نشد اما در هر صورت بالاخره عده‌ای از دامداران از این پول‌ها استفاده کردند.

رئیس اتحادیه دامداران اظهار داشت: وارد سال 93 که شدیم، قرار بر این شد که دولت در برابر هر کیلوگرم شیر، 190 تومان به دامداران بدهد تا شیر گران نشود. دامداران نیز به همین روند عمل کردند اما یارانه شیر هم پرداخت نشد.
اتحادیه از دولت هم 5 ماه علوفه طلب دارد و هم پول‌هایی را که بابت یارانه باید به دامداران داده شود

وی اضافه داشت: حدود 3 ماه قبل،  برای سه ماهه اول سال 93، 225 میلیارد تومان اختصاص داده و پرداخت شد البته این اتفاق شروع شد اما هنوز به طور کامل بین دامداران توزیع نشده است.
سلطانی سروستانی خاطرنشان کرد: در نهایت، اتحادیه از دولت هم 5 ماه علوفه طلب دارد و هم پول‌هایی را که بابت یارانه باید به دامداران داده شود.
وی در ادامه با اشاره به پایین آمدن قیمت جهانی نهاده‌ها گفت: در یک سال گذشته، علوفه‌هایی که در داخل کشور تولید شدند با افزایش قیمت روبه رو بودند.ذرت دو برابر، یونجه 50 درصد، سبوس 60 درصد افزایش داشته است.

قیمت تمام شده گوشت در داخل کشور، نسبت به گوشت وارداتی بالاتر است

وی در رابطه با مشکلاتی که بر سر دامداران داخلی برای خودکفا کردن کشورمان از نظر گوشت قرمز وجود دارد، گفت: قیمت تمام شده گوشت در داخل کشور، نسبت به گوشت وارداتی بالاتر است و این نیز طبیعی است وقتی در برزیل 2200 میلی متر متوسط بارندگی‌شان در سال است و علوفه‌های آن‌ها بسیار ارزان برایشان تمام می‌شود مسلما رقابت با آن‌ها سخت خواهد بود.
وی ادامه داد: علاوه بر موارد مطرح شده یک موضوع مهم دیگر در رابطه با بحث خودکفایی در گوشت دام، این مطلب است که در کشورهای دیگر، دولت‌هایشان یا با دادن یارانه، و یا با دادن مشوق‌های صادراتی از تولیدکنندگان حمایت می‌کنند.

باید برای گوشت خارجی تعرفه‌ای گذاشته شود تا هنگام واردات بتوان با آن مقابله کرد

وی با تأکید بر این که ما در بحث افزایش بهره‌وری در وزن لاشه دام باید پیشرفت داشته باشیم اظهار داشت: البته سال گذشته تنها حدود 7 درصد گوشت مورد نیازمان را از خارج کشور تأمین کردیم، از طرفی ما دام را نیز صادر هم می‌کنیم، حتی گوساله‌هایمان نیز به صورت قاچاق به کشور ترکیه فرستاده می‌شود.
رئیس اتحادیه دامداران تأکید کرد: علی رغم تمامی موارد ذکر شده، مقدار گوشتی که ما وارد کشور می‌کنیم زیاد نیست، اگر ما بتوانیم وزن لاشه گاو و گوسفند را حداقل 15درصد افزایش دهیم تا به وزن استاندارد لاشه برسد آن زمان است که دیگر نه تنها تولید داخل، نیازمان را تأمین می‌کند، بلکه صادرات نیز می‌توانیم داشته باشیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: البته باید برای گوشت خارجی تعرفه‌ای گذاشته شود تا هنگام واردات بتوان با آن گوشت خارجی رقابت کند.