hen.jpg

نظارت بر سلامت و بهداشت توليد و عرضه تخم مرغ با کد رهگيری

چاپ

باشگاه خبرنگارانalt

رئيس کارگروه نظارت بر فرآورده‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور از اجرای طرح کد رهگيری تخم مرغ در سراسر کشور برای نظارت کامل بر فرآيند توليد و عرضه سالم و بهداشتی اين محصول خبر داد.
فضلي خاني اظهار داشت: در طرح شناسنامه دار کردن تخم مرغ ها تاريخ توليد و تاريخ مصرف درج مي شود و در طرح کد رهگيري اين امکان فراهم است که بتوانيم درصورتيکه محصول بي کيفيتي مشاهده شد آن را رد يابي کنيم و مشکلات احتمالي در شرايط توليد و عرضه برطرف شود.وي از شهروندان خواست هنگام تهيه تخم مرغ حتما به کيفيت ظاهري آن هم توجه کنند و از شرايط توليد و تاريخ مصرف آن هم مطمئن باشند.

دکتر فضلي خاني تصريح کرد:  نظارت کامل بر همه مراحل داريم و کيفيت توليد صنعت تخم مرغ در مقايسه با سالهاي پيش بسيار خوب شده است و البته ممکن است در درج تاريخ توليد و مصرف تخم مرغ اشتباه سهوي صورت گيرد که بسيار نادر است و توليد کنندگان همراهي خوبي دارند.
وي همچنين از نظارت بر بهداشت نهاده هاي توليد تخم مرغ خبر داد و گفت: بر نهاده هاي توليد داخلي و  وارداتي نظارت داريم .

بنا بر برخي آمارها سالانه حدود 980 هزار تن تخم‌مرغ در کشور توليد مي‌شود.
بنابراين گزارش يک تخم مرغ کامل با داشتن حجم بالايي از مواد مغذي بسيار مهم و حياتي تنها 70 کالري انرژي دارد و بايد تخم مرغ را به صورت کامل خورد.
انجمن قلب آمريکا تخم مرغ را در فهرست غذاهاي سالم زير يک دلار قرار داده و اين مساله نيز تخم مرغ را يک انتخاب بسيار ارزان کرده است.
اگر مي خواهيد نيمرو، املت يا کوکو طبخ کنيد، زرده و سفيده  را مخلوط کنيد تا مواد مغذي حياتي آن حفظ شود ضمن اينکه چربي و کلسترول را در رژيم غذايي خود کاهش مي دهيد. اين شيوه به شما کمک مي کند که دستورالعمل روزي يک تخم مرغ را نيز رعايت کنيد.

 چگونه مي توان يک تخم مرغ تازه و کهنه را از يکديگر تشخيص داد ؟
اگر يک تخم مرغ  تازه را در ظرف آبي وارد کنيم در ميان آب غرق مي شود در حاليکه يک تخم مرغ کهنه بر سطح آب شناور مي ماند.

 دليل شناور ماندن تخم مرغ کهنه بر سطح آب چيست ؟
دليل اين شناوري رشد کيسه هوايي تخم مرغ در اثر گذشت زمان و تبخير آب تخم مرغ از آن است.

 چرا گاهي اوقات تخم مرغ به سختي پوست کنده مي شود ؟
اين خود دليلي بر تازگي تخم مرغ است ، اگر اين تخم مرغها را به مدت يک هفته تا ده روز در يخچال نگهداري کنيد بعد از پختن معمولاً راحت تر پوست کنده مي شوند.

 چرا بعضي از تخم مرغ هاي پخته داراي يک حلقه سبزرنگ به دور زرده خود است؟
علت تشکيل اين حلقه ، ترکيب آهن و گوگرد موجود در تخم مرغ در هنگام پخت است.

 آيا تخم مرغ هاي داراي اين حلقه هاي سبزرنگ را مي توان مصرف کرد ؟
بلي، زيرا اين حلقه ها دليلي بر خرابي تخم مرغ نيست و اثري بر ارزش غذايي آن ندارد.