wheat.jpg

برنامه‌ای برای حذف ارقام ذرت دیررس نداریم

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی در برنامه دارد که کشت نشائی را برای ذرت به‌کار گیرد و ارقام زودرس‌تر را توصیه کند، اما برای حذف آنها برنامه‌ای ندارد.
مدیرکل غلات و محصولات اساسی معاونت تولیدات زراعی وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت تولید ذرت در کشور گفت: از آنجا که کشور آفریقا پتانسیل‌های مناسبی برای تولید ذرت با توجه به شرایط آب و هوایی این کشور دارد، پیشنهاداتی مطرح شده که بتوانیم از ارقام موجود در آنها در صورتی که در شرایط بومی کشورمان سازگار باشد، استفاده کنیم.

کاوه خاکسار افزود: از طریق بخش خصوصی، سالانه بذور سبزی و صیفی از آفریقای جنوبی به کشور وارد می‌شود و باید بررسی‌های بیشتری انجام شود تا بتوانیم بذور مناسب کشور که آب کمتری مصرف می‌کنند نیز در اختیار داشته باشیم.
وی درباره پرآب بودن برخی بذور ذرت ازجمله 704 خاطرنشان کرد: حدود 40 سال است که کشاورزان از این رقم در کشور استفاده می‌کنند؛ بنابراین اگر مشکل کم‌آبی حادتر شود، نمی‌توانیم نسبت به حذف آن اقدام کنیم.

مدیرکل غلات و محصولات اساسی معاونت تولیدات زراعی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ارقام دیگری همچون 703، 705 و 706 نیز دیررس بوده و عملکرد بالایی دارد که هنوز در عرصه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
خاکسار تصریح کرد: ارقام بالای 600 ذرت دیررس هستند و به‌دلیل طولانی بودن دوره رشد، آب بیشتری مصرف کرده، اما علمکرد بالایی دارد و کشاورزان باید خود نسبت به تغییر آنها اقدام کنند.
وی یادآور شد: کشت ذرت به‌دلیل آنکه گاهی موارد به‌عنوان کشت دوم استفاده می‌شود، لازم و ضروری است و در مناطقی که مشکل کم‌آبی وجود دارد، لازم است تا ارقام زودرس‌تر جایگزین شود.

انتخاب ارقام گیاهی باید توسط کشاورزان انجام شود

مدیرکل غلات و محصولات اساسی معاونت تولیدات زراعی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: انتخاب ارقام گیاهی توسط کشاورز باید صورت گیرد و با توجه به میزان آب، مصرف بهینه و طول دوره رشد نسبت به کشت آن اقدام کند، اما وزارت جهاد کشاورزی در این بین ارقام مناسب را نیز پیشنهاد می‌دهد.

خاکسار، کشت نشائی ذرت را از روش‌هایی برشمرد که می‌تواند حداقل دو تا سه بار آبیاری کمتری صورت گیرد و اظهار داشت: ذرت می‌تواند همچون برنج، ابتدا نشاء شود و سپس با یکی از روش‌های آبیاری قطره‌ای در مصرف آب آن صرفه‌جویی کرد.
وی همچنین گفت: امسال در استان البرز و در سال گذشته نیز در استان فارس کشت نشائی انجام شد و در بخش مکانیزاسیون آن نیز دستگاه‌های مکانیزه به‌کار گرفته شد.

مدیرکل غلات و محصولات اساسی معاونت تولیدات زراعی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه افزود: این نوع کشت علاوه بر آنکه در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کند، باعث می‌شود که تراکم بوته‌ها لحاظ شده و اطمینان از تغذیه آنها حاصل شود.
خاکسار خاطرنشان کرد: به کشاورزان توصیه می‌شود که از این کشت بهره بگیرند و علاوه بر آن، از ارقامی که زودرس‌تر بوده و آب کمتری نیاز دارد، استفاده کنند.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا با استفاده از روش‌های آبیاری قطره‌ای و استفاده مناسب از نهاده‌ها کشت مناسبی را رقم بزند.
خاکسار تصریح کرد: برنامه‌ای برای حذف ارقام گیاهی نداریم، بلکه توصیه می‌کنیم از ارقام با عملکرد بالاتر و زودرس‌تر استفاده شود تا آب کمتری مصرف شود.