corn.jpg

کشتی های حامل کالاهای اساسی از بندر امام خمینی(ره) به بندر شهید رجایی می آیند

چاپ

خبرگزاری ایرناalt
مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: با دستور وزیر راه و شهرسازی کشتی های حامل کالاهای اساسی برای تسریع در تخلیه و بارگیری از بندر امام خمینی (ره) به بندر شهید رجایی می آیند.
ابراهیم ایدنی با اعلام این خبر افزود: بندر شهید رجایی به لحاظ ظرفیت تخلیه و بارگیری وحمل و نقل جاده ای و ریلی وضعیت مناسبی دارد و از همین رو به کشتی های حامل کالاهای اساسی دستور انتقال به بندر شهید رجایی داده شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون عملیات تخلیه 212 هزار تن کالای اساسی شامل گندم و روغن نباتی از چهار فروند کشتی در بندر شهید رجایی در حال انجام است.
مدیرکل بنادر ودریانوردی هرمزگان یاد آورشد: با توجه به امکانات موجود ، کالاهای اساسی طبق روال با یک سرعت مناسب در بندر شهید رجایی تخلیه و بارگیری می شود و تخلیه همزمان کالا از کشتی به کامیون از تسهیلاتی است که برای تسریع در تخلیه کالاهای اساسی این بندر اختصاص داده شده است.

به گفته ایدنی از ابتدای امسال تاکنون یک میلیون و 294 هزار تن گندم و 550 هزار تن روغن خام در بندر شهید رجایی ترخیص و به سراسر کشور ارسال شده است.
وزیر راه و شهرسازی در نشست شورای عالی راه و ترابری در تاریخ دهم اسفند امسال در خصوص پرداخت جریمه به کشتی هایی که به دلیل نبود شرایط تخلیه بار، در لنگرگاه معطل می مانند، گفت: وزارت راه وشهرسازی می تواند بدون نیاز به ساز و کار قانونی جدید، زمینه انتقال کشتی های پهلوگرفته در بندرامام خمینی (ره)برای تخلیه کالاهای اساسی همچون گندم را به بندر شهید رجایی فراهم کند.

عباس آخوندی با تأکید بر لزوم همکاری معاونت اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت٬ معدن و تجارت برای حل مشکل اعزام کامیون های حامل گندم از بندر امام خمینی (ره) به سایر نقاط کشور، افزود: با توجه به نزدیکی به ایام نوروز مردم نباید برای تهیه نان دچار مشکل شوند.
وی ادامه داد: بنابراین باید به کشتی های حامل کالاهای اساسی دستور انتقال به بندر شهید رجایی داده شود، چرا که این بندر هم از نظر ظرفیت تخلیه و بارگیری و هم ظرفیت حمل و نقل جاده ای و ریلی وضعیت بهتری نسبت به بندر امام خمینی (ره) دارد.

آخوندی با تأکید بر ایجاد حمل مستقیم بار از کشتی به قطار برای دو کالای اساسی گندم و برنج در بندر شهید رجایی، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی تأسیسات و تجهیزات مورد نیاز برای امکان بارگیری مستقیم این دو کالا را هرچه سریعتر در حداقل دو پست اسکله از 33 پست اسکله بندر شهید رجایی ایجاد کند تا زمینه اتصال ریل به بندر فراهم شود.
بندر شهید رجایی با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه 100 میلیون تن کالا بیش از نیمی از حجم کل صادرات و واردات بنادر کشور را برعهده دارد.