chick.jpg

ادامه عرضه مرغ منجمد برای کاهش قیمت ها

چاپ

خبرگزاری ایرناalt
مدیرعامل شرکت سهام پشتیبانی امور دام کشور از روند رو به کاهش قیمت مرغ گرم از ابتدای اسفندماه در بازار خبر داد و گفت: عرضه مرغ منجمد تا تنظیم بازار و کاهش قیمت این محصول به هفت هزار تومان ادامه خواهد داشت.
مصطفی یاسایی در نشست خبری به منظور بررسی وضعیت بازار مرغ، افزود: از ابتدای سال تا بهمن ماه 150 هزار تن گوشت مرغ توسط این شرکت خریداری و ذخیره سازی شده که به تناسب نیاز بازار این مرغ ها به بازار عرضه می شوند.

وی اظهار داشت: در دو ماه پایانی سال همانند سال های گذشته به دلیل افزایش تقاضا با بالا رفتن قیمت گوشت مرغ گرم مواجه شدیم که برای تنظیم بازار این محصول از ابتدای بهمن ماه تا روز گذشته 20 هزار تن مرغ منجمد به بازار عرضه شده است.

وی تصریح کرد: عرضه مرغ منجمد تا زمان کاهش قیمت مرغ به حدود هفت هزار تومان که متناسب با نظر وزارت جهادکشاورزی است، ادامه خواهد یافت و در همین راستا پیش بینی می شود میزان عرضه مرغ منجمد به 30 هزار تن برسد.
به گفته وی، طی 45 روز اخیر 20 هزار تن مرغ منجمد عرضه شده که با عرضه 10 هزار تن مرغ منجمد طی یک ماه آینده انتظار می رود قیمت این محصول در بازار کاهش یابد.

وی افزود: همچنین قرار است 24 هزار تن مرغ منجمد در سبد حمایتی به خانوارهای کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی عرضه شود که برنامه ریزی وسیع و هماهنگی های آن صورت گرفته و پیش بینی می شود مجموع آن تا پایان سال جاری توزیع شود.
یاسایی گفت: از ابتدای عرضه مرغ منجمد این محصول با قیمت 5500 تومان به مباشرین فروخته می شد که هم اکنون قیمت عرضه این محصول به پنج هزار و 100 تومان کاهش یافته است.

وی ابراز امیدواری کرد که روند کاهشی قیمت گوشت مرغ گرم با سرعت بیشتری انجام شود تا به رقم مورد نظر وزارت جهادکشاورزی (هر کیلوگرم حدود هفت هزار تومان) برسیم.
وی در زمینه صادرات گوشت مرغ، گفت: صادرات یکی از راه هایی است که می تواند باعث تنظیم تولید و مصرف این محصول در کشور شود.

وی یکی از راهکارهای تنظیم بازار گوشت مرغ را تولید و ایجاد شرایط صادراتی عنوان کرد و گفت: هم اکنون ظرفیت تولید کشور بیش از سه میلیون تن است که با ایجاد شرایط مطلوب می توانیم سهم صادرات را افزایش دهیم که این مهم یکی از خواسته های تولیدکنندگان مرغ در کشور است.
وی درباره تاریخ انقضای گوشت مرغ عرضه شده به بازار نیز افزود: گوشت مرغ پس از کشتارگاه در دمای بین منفی 18 تا منفی 22 درجه سانتیگراد منجمد می شود لذا این محصول از لحاظ بهداشتی و کیفیت از کیفیت مطلوب برخوردار است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام ادامه داد: از زمان کشتار مرغ این محصول به مدت یک سال قابل مصرف است به نحوی که در قوانین پیش بینی شده حتی تاریخ مصرف مرغی که به انقضا رسیده به طور مجدد مورد آزمایش سازمان دامپزشکی کشور قرار می گیرد و در صورت نبود مشکل بهداشتی تا سه ماه دیگر نیز امکان مصرف پیدا می کند.
به گفته یاسایی، مصرف کنندگان می توانند تا آخرین روز تاریخ انقضا این محصول را خریداری و آن را مصرف کنند.

وی تاکید کرد: اما برای کاهش نگرانی مردم از این موضوع تلاش کرده ایم مرغ منجمد با تاریخ مصرف حدود دو ماه به بازار عرضه شود تا نگرانی برای مردم ایجاد نشود.
وی به پایین بودن وزن مرغ اشاره کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد هرچه وزن مرغ کمتر باشد این محصول برای تولیدکنندگان اقتصادی تر و برای مصرف کنندگان باکیفیت تر خواهد بود.

به گفته وی، وزن مرغ مصرفی رایج در جهان حدود یک تا 1.2 کیلوگرم است در حالی که طی سال های گذشته مردم تصور می کردند که هر چقدر وزن مرغ بالاتر باشد از کیفیت بالاتری برخوردار است.
وی تاکید کرد: با توجه به برنامه وزارت جهادکشاورزی سعی کرده ایم با قیمت گذاری مناسب مرغ کم وزن را از تولیدکنندگان بخریم تا آنان نیز به تولید مرغ با وزن کمتر ترغیب شوند.
به گفته یاسایی، در هفته اول اسفندماه قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم میانگین کشوری هفت هزار و 800 تومان بوده که امروز این رقم به هفت هزار و 600 تومان رسیده است.

سهم پنج درصدی گوشت قرمز وارداتی از بازار

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام درباره وضعیت تنظیم بازار گوشت قرمز نیز گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود 18 هزار تن گوشت قرمز منجمد به بازار عرضه شده که تنها سه هزار و 500 تن آن وارداتی بوده است.
وی افزود: شاهد روند افزایش تقاضا برای گوشت قرمز نیز هستیم چرا که در بخش تولیدات داخلی با افزایش اندکی روبرو بوده ایم.
یاسایی گفت: طبق برنامه ریزی برای تنظیم بازار شب عید قرار است دو هزار تن گوشت قرمز منجمد تا پایان سال در بین مردم توزیع شود.
وی سهم گوشت قرمز وارداتی در تنظیم بازار را بین 30 تا 40 هزار تن در سال یعنی حدود پنج درصد ذکر کرد و افزود: هم اکنون به میزان کافی گوشت قرمز در برزیل خریداری شده و محموله های آن در حال حمل به کشور است.
به گفته وی هر کیلوگرم گوشت قرمز منجمد با قیمت 17 هزار و 500 تومان و در استان ها در حدود 19 هزار تومان عرضه می شود.