corn.jpg

بررسی قرار گرفتن تخم پنبه در فهرست دانه‌های روغنی

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
با توجه به وابستگی 90 درصدی دانه‌های روغنی و ارزش اقتصادی آن، جایگزینی تخم پنبه در فهرست دانه‌های روغنی خریداری‌شده می‌تواند ضمن ارزش اقتصادی، در تولید پنبه کشور نیز مؤثر باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه اقتصاد استان گلستان بر مبنای کشاورزی است و بیش از 70 درصد فعالیت اقتصادی در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد، سیاست‌های اتخاذشده در این حوزه باید متناسب با مزیت‌های نسبی استان باشد.

مختار مهاجر افزود: در راستای توسعه پایدار و با توجه به مشکلات تغییر اقلیم و کاهش بارندگی و تنش‌های گرمابی و آبی، نیاز به تغییر الگوی کشت و حمایت همه‌جانبه از تولید محصولاتی که نیاز به آب کمتری دارندف باید در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا، پنبه و دانه‌های روغنی می‌توانند جایگزین مناسبی برای ارقام محصولات آب‌بر نظیر برنج باشند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان ادامه داد: برنج در اراضی که آب، چاه‌ها و سفره‌های زیرزمینی با بیلان منفی روبه‌رو هستند، به‌عنوان یک کشت نامناسب با منطق کشاورزی پایدار مطرح می‌شود؛ لذا می‌طلبد در سیاست‌گذاری‌ها، نیازهای داخلی و نیاز جامعه نسبت به محصولات ضروری بر پایه تولید داخلی جایگزین شود.
مهاجر تصریح کرد: همچنین سطح زیر کشت پنبه طی سال‌های اخیر روند نزولی داشته که باید پس از آسیب‌شناسی دلایل آن برای حفظ این مزیت نسبی تلاش کرد.

وی یادآور شد: واردات الیاف مصنوعی و جایگزین در شرایطی که پنبه تولیدی استان گلستان که از مرغوب‌ترین ارقام آن به‌شمار می‌رود، یکی از دلایل کاهش سطح زیر کشت پنبه است؛ از سوی دیگر نبود صرفه اقتصادی، قیمت پایین و کاهش تعرفه واردات همسایگان کشور باعث شده فعالان حوزه صنعت برای واردات پنبه از بازارهای خارجی تشویق شوند.
مهاجر تأکید کرد: قرار نداشتن تخم پنبه در فهرست دانه‌های روغنی از مهم‌ترین اقداماتی است که باعث کاهش سطح زیر کشت تولید آن شده است، در حالی که تخم پنبه به‌عنوان یکی از دانه‌های روغنی در تولید روغن کشور می‌تواند نقش مؤثر ایفا کند.