corn.jpg

ظرفيت صادرات ماهانه 20 هزار تن مرغ و تخم مرغ در کشور وجود دارد

چاپ

خبرگزاری  آریاalt

معاون امور توليدات دامي وزارت جهاد کشاورزي با بيان اينکه ميزان صادرات مرغ و تخم مرغ کشور تناسبي با مقدار توليد آن ندارد گفت: هم اکنون ظرفيت صدور ماهانه 20 هزار تن تخم مرغ و مرغ در کشور وجود دارد.
حسن رکني ظرفيت صادرات مرغ و تخم مرغ در کشور را 240 هزار تن در سال ذکر کرد و افزود: اين در حالي است که پارسال در مجموع 35 هزار تن تخم مرغ به خارج از کشور صادر شد.وي اظهار کرد: اينک در بسياري از توليدات نه تنها نيازهاي داخلي را تامين مي کنيم بلکه در حال برنامه ريزي براي بازاريابي و صادرات آنها به خارج از کشور هستيم.

وي گفت: فقط طي 40 روز گذشته 11 هزار و 362 تن تخم مرغ از استان هاي خراسان رضوي، خراسان جنوبي، مرکزي، گلستان، کردستان، قم، تهران، البرز، اصفهان و آذربايجان شرقي به کشور هاي ارمنستان، افغانستان، آذربايجان، بحرين، پاکستان، تاجيکستان، ترکمنستان، عراق و عمان صادر شد.
رکني با اشاره به محدوديت هايي که در جابجابي و صادرات تخم مرغ وجود دارد، افزود: کشور هاي همسايه به اين کالا نيازمندند و ما با توجه به مازاد توليد، امکان صادرات آن را داريم.
وي ادامه داد: هم اکنون ماهانه 70 تا 80 هزار تن تخم مرغ در کشور توليد مي شود که حدود 10 هزار تن آن مازاد بر نياز است و امکان صادرات آن وجود دارد.
وي اظهار کرد: بخشي از توليد مازاد به دليل عدم برنامه ريزي در حوزه صادرات با ايجاد حدود 10 کارخانه فرآوري به محصولاتي از قبيل پودر تخم مرغ، سفيده و زرده تخم مرغ و مانند آن تبديل مي شود.
وي مازاد توليد کشور در بخش گوشت مرغ را نيز 10 هزار تن در ماه ذکر کرد و افزود: کل توليد گوشت مرغ در سال دو ميليون تن مي باشد که ظرفيت صدور بيش از 100 هزار تن آن به خارج از کشور وجود دارد.
رکني ادامه داد: با توجه به زيرساخت هاي توليدي در کشور در اين حوزه قابليت افزايش توليد و صادرات را داريم بطوريکه ظرفيت و نياز بازارهاي هدف در کشورهاي همسايه سه ميليون تن گوشت مرغ است و اين فرصت طلايي براي ما در اين بخش مي باشد.
وي گفت: هم اکنون عراق 600 هزار تن و عربستان 800 هزار تن واردات گوشت مرغ دارد و اخيرا روسيه هم با قرارگرفتن در ليست کشورهاي تحت تحريم به جمع واردکنندگان مرغ ايران پيوسته و پروتکل هاي بهداشتي هم در اين زمينه بين دو طرف در حال انعقاد است.
وي افزود: بايد صادرات را سرعت بيشتري داده و شرايط را تسهيل نموده و از صادر کننده حمايت کنيم.
وي با بيان اينکه تا امروز تمام سازوکارهايي که در کشور طراحي شده براي واردات بوده است گفت: تلاش مي کنيم اين روند معکوس شود بطوريکه هم اکنون شرکت هاي بزرگي در حوزه صدور گوشت مرغ به عراق و افغانستان فعاليت مي کنند.
ركني اظهار کرد: ظرفيت فعلي براي توليد گوشت مرغ اشباع شده است و پروانه جديد در اين زمينه صادر نمي شود اما مي توانيم با بهينه سازي و تجهيز ظرفيت موجود، توليد کنوني را تا 50 درصد افزايش داده و به جاي سرمايه گذاري در اين زمينه، سرمايه در گردش و نقدينگي مورد نياز مرغدار تامين نماييم.