hen.jpg

ذائقه ای که سلامتی را تهدید می کند

چاپ

خبرگزاری ایرناalt 
تمایل خرید مرغ زنده و گرایش به کشتار شخصی و غیر بهداشتی آن و ذائقه مصرف این نوع از مرغ به جای کشتارهای صنعتی و بسته بندی شده در حاشیه برخی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد سلامت مردم را تهدید می کند.
برخی افراد سودجو با فروش و کشتار مرغ زنده در ورودی برخی شهرها از جمله دهدشت و یاسوج سلامت مردم را به مخاطره انداخته اند.علاوه بر عرضه مرغ زنده و کشتار غیرقانونی در برخی مکانهای خلاف قانون، روزانه مشاهده می شود که برخی افراد نیز در سطح شهرها اقدام به فروش مرغ زنده می کنند.

یکی از فروشندگان مرغ کشتار روز شهر دهدشت با اشاره به بی میلی مردم به خرید مرغ کشتار روز دراین باره گفت: این امر یک ضعف فرهنگی است و مسوولان امر بهداشت باید نسبت به آگاه سازی مردم به خطرات مصرف مرغ زنده اقدامات لازم را انجام دهند.
'محمد دست افکن' افزود: تنها درصد کمی از مردم شامل قشرهای فرهنگی و تحصیلکرده مرغ کشتار روز خریداری می کنند در حالی که اطمینان از سلامت مرغ های زنده کمتر است.

'رسول تبکیش ' یکی از شهروندان دهدشت با ابراز گله از کیفیت پایین برخی مرغ های کشتار روز که پس از مدت زیادی عرضه می شوند گفت: طعم مرغ زنده نسبت به مرغ عرضه شده در فروشگاهها با عنوان مرغ کشتار روز قابل مقایسه نیست.
رییس دامپزشکی شهرستان کهگیلویه با اشاره به اینکه فروش غیرقانونی مرغ زنده سلامتی مردم را تهدید می کند گفت: مراکز عرضه ی مرغ زنده عامل شیوع بسیاری از بیماری ها هستند.

'حسن ابدالی' بر جمع آوری مرغ فروشی های زنده در سطح این شهرستان تاکید کرد.
وی با اشاره به لزوم همکاری همه نهادها با دامپزشکی در جمع آوری مرغ فروشی های زنده افزود: دامپزشکی شهرستان به تنهایی قادر به پلمپ این واحدها نیست.
رییس جهاد کشاورزی کهگیلویه گفت: تعطیلی مرغ فروشی های زنده اقتصاد بسیاری از خانوارهای را که به فروش مرغ زنده روی آورده اند، دچار مشکل می کند.

'حمید رازی پور' با اشاره به وجود 32 واحد مرغداری در این شهرستان افزود: ساماندهی مرغداری ها باید بر اساس برنامه انجام شود.
شهردار دهدشت با بیان اینکه دیدگاه 'مرغ زنده، بهتر از مرغ کشته است' را باید تغییر داد گفت: رسانه ها در فرهنگ سازی استفاه نکردن مردم از مرغ کشتار روز نقش بسزایی دارند.

'جواد تخشا ' با اشاره به پرورش مرغ های محلی از سوی شهروندان در سطح شهر افزود: امکان جمع آوری این مرغ ها برای شهرداری وجود ندارد.
فرماندار کهگیلویه نیز در این نشست با اشاره به ادامه فعالیت مرغ فروشی های زنده بر اساس قانون و رعایت حریم شعاع چهار کیلومتری گفت: این قانون باید برای همه مرغداری ها یکسان باشد.

' کرامت کریمی'با بیان اینکه مصوبات جلسات باید ضمانت اجرایی داشته باشند افزود: با توجه به اینکه مرغداری های زنده سلامت شهرستان را به خطر می اندازند باید همه نهادها برای ساماندهی مرغداری ها همکاری کنند.
وی با اشاره به لزوم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نهادها برای استفاده نکردن مردم از مرغ زنده گفت: باتوجه به عرضه مرغ زنده در دیگر شهرهای استان،برای ساماندهی مکانهای عرضه مرغ زنده به مصوبات استانی نیاز است.

اگر چه در بسیاری از شهرهای کهگیلویه و بویراحمد مرغ زنده رایج است ولی در شهرستان کهگیلویه با جمعیتی افزون بر 153 هزار نفر عرضه مرغ زنده بویژه در شهر 53 هزار نفری دهدشت بیش از سایر مناطق انجام می گیرد.
اداره کل دامیزشکی کهگیلویه و بویراحمد عرضه و فروش مرغ زنده را ممنوع اعلام کرده ولی با این وجود عرضه و کشتار مرغ زنده همراه با استقبال مردم همچنان مرسوم است.