corn.jpg

کرمانشاه رتبه نخست سطح زير کشت ذرت را در کشور دارد

چاپ

خبرگزاری آریاalt

مديرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسي وزارت جهادکشاورزي گفت: استان کرمانشاه رتبه اول سطح زير کشت و عملکرد در هکتار ذرت را در کشور دارد.
کاوه خاکسار که براي بازديد از نتايج کشت ذرت رقم 260 به کرمانشاه سفر کرده بود، اظهار داشت: استان کرمانشاه با 35 هزار هکتار بيشترين سطح زيرکشت ذرت را در بين استان‌هاي کشور دارد.مديرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسي وزارت جهادکشاورزي افزود: همچنين اين استان از نظر عملکرد نيز با 9.5 تن در هکتار رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده و به همين دليل يکي از استان‌هاي پايلوت کشت ارقام جديد ذرت است.

وي تصريح کرد: سياست‌هاي وزارت جهادکشاورزي در زمينه کشت ذرت بر اصل استفاده از تکنولوژي‌هاي نوين، استفاده از ارقام زودرس و متوسط‌رس با نياز آبي کمتر بوده و به همين دليل کشاورزان را به کشت اين‌گونه محصولات ترغيب خواهيم کرد.
خاکسار با اشاره به کشت ذرت رقم 260 در استان کرمانشاه که طبق نظر کارشناسان مراکز تحقيقاتي اين استان و بازرسان اعزامي وزارت جهادکشاورزي بهترين عملکرد کشور را در زمينه صرفه‌جويي در مصرف آب داشته و بسيار خوب به مرحله برداشت رسيده، افزود: رقم ذرت سينگل کراس 260 علاوه بر مصرف آب کمتر، داراي عملکردي بين 9 تا 11 تن در هکتار بوده که با توجه به اهميت مصرف آب در بخش کشاورزي اين رقم مي‌تواند جايگزين مناسبي براي ساير ارقام پرمصرف آب باشد.    
وي تأکيد کرد: ذرت رقم 260 در استان کرمانشاه بسيار خوب رشد کرده و قصد داريم شيوه عملکرد اين استان در زمينه کشت اين رقم را به عنوان پايلوت و الگوي کشوري به کشاورزان ساير استان‌هاي کشور معرفي کرده تا در سال‌هاي آينده از اين رقم ذرت براي کاشت در مناطق خود استفاده کنند.
همچنين کارشناس مؤسسه تحقيقات اصلاح بذر و نهال کشور نيز ضمن بازديد از مزارعي که ذرت رقم 260 در آن کشت شده گفت: ذرت رقم سينگل کراس 260 از ارقام زودرس بوده که به‌عنوان کشت دوم بعد از برداشت گندم و جو کشت مي‌شود و به‌دليل اينکه دوره رشد و نمو آن از ارقام ديرس کمتر است، زودتر برداشت مي‌شود.
زيبنده دهقان‌پور با تشريح بحران آب در کشور و اهميت صرفه‌جويي در مصرف آب به‌خصوص در بخش کشاورزي تصريح کرد: در ذرت رقم سينگل کراس 260 دوره‌هاي آبياري سه تا چهار بار کمتر انجام شده و در واقع مصرف آب 20 تا 30 درصد کمتر از ارقام ديررس بوده و به آفات و بيماري‌ها نيز مقاوم‌تر است.
اين کارشناس مؤسسه تحقيقات اصلاح بذر و نهال کشور افزود: به‌دليل مصرف آب بالا در کشت ذرت و ايجاد محدوديت در کشت اين محصول اگر به همين منوال عمل شود، در آينده در خصوص توليد ذرت دچار مشکل خواهيم شد، بنابراين کشت ارقام با مصرف آب کمتر و زودرس در اولويت کاري وزارت جهادکشاورزي و اين مؤسسه قرار دارد.
گفتني است، در اين بازديد که از مزارع ذرت رقم 260 استان کرمانشاه به‌منظور بررسي وضعيت رشد اين رقم در استان انجام شد رئيس سازمان جهادکشاورزي استان کرمانشاه و جمعي از مديران و کشاورزان اين استان نيز حضور داشته و پس از بازديد از مزارع، عمليات برداشت ذرت از يکي از مزارع در منطقه سراب نيلوفر شهرستان کرمانشاه انجام شد.