soy.jpg

امکان صادارت 150 هزار تن تخم‌مرغ مازاد بر نیاز کشور

چاپ

altخبرگزاری ایانا
در شش‌ماهه ابتدایی سال جاری، به‌دلیل افت قیمت تخم‌مرغ به کمتر از هزینه‌های تمام‌شده، مرغداران روزانه سه میلیارد و 700 میلیون تومان ضرر دادند.
 مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن امروز در جلسه ارائه گزارش عملکرد صنعت مرغ تخم‌گذار با اعلام این مطلب گفت: به‌دنبال شرایطی هستیم که افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید در صنعت مرغ کشور ایجاد شود تا تولیدکنندگان به‌طور همیشگی به‌دنبال دولت برای دریافت یارانه و کمک‌های بلاعوض نباشند.

هدایت‌ا... اصغری افزود: در صورتی که تنظیم بازار، صادرات و واردات به‌طور کلی به اتحادیه سپرده شود، مشکل تولیدکنندگان بخش‌های مختلف کشاورزی برطرف خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در صنعت مرغ کشور یک‌هزار و 600 واحد تولیدی و 980 هزار تن تولید تخم‌مرغ وجود دارد که 150 هزار تن آن مازاد بر نیاز است و امکان صادرات پایدار آن فراهم است.

اصغری با اشاره به اینکه توانمندی این صنعت باعث ضرر و زیان به مرغداران شده است، ادامه داد: به‌دلیل مناسبت‌های فرهنگی، اجتماعی و اعیادی که طی سال وجود دارد، میزان فروش تخم‌مرغ در ماه‌های مختلف متفاوت می شود و تنها در چهار ماه شهریور، مهر، بهمن و اسفند، میزان مصرف تخم‌مرغ در وضعیت مناسبی قرار دارد و برنامه‌ریزی‌ها نیز بر اساس این چهار ماه صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: از آنجا که تولید تخم‌مرغ به‌صورت خطی انجام می‌شود، امکان کاهش تولید در ماه‌های کم‌مصرف سال وجود ندارد و تولیدکنندگان ما دچار ضرر و زیان می‌شوند.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با اشاره به واگذاری تنظیم بازار به تشکل‌ها یادآور شد: تنها با ایجاد تعادل در بازار است که تولیدکنندگان زیان نخواهند کرد و مصرف‌کنندگان محصول را با قیمت مناسبی خریداری می‌کنند.

اصغری تأکید کرد: طی تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت جهاد کشاورزی منعقد شده است، کل مسئولیت بازار تخم‌مرغ به اتحادیه مرغ تخم‌گذار میهن واگذار شده است، اما سایر دستگاه‌ها در این زمینه با اتحادیه همکاری‌های لازم را نمی‌کنند.
وی اظهار داشت: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم تخم‌مرغ چهارهزار و 500 تومان است، اما اکنون مرغدار هر کیلوگرم تخم‌مرغ را سه‌هزار تومان به فروش می‌رساند.

اصغری همچنین گفت: در مقطع فعلی در صورتی که یارانه‌ای برای صادرات تخم‌مرغ به خارج از کشور در نظر گرفته شود، مازاد تخم‌مرغ موجود در بازار به خارج کشور صادر شده و صنعت مرغ از بحران نجات پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: در ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری، پیش‌بینی خرید تضمینی یا قیمت تضمینی شده است، اما این مهم هم‌اکنون در صنعت تخم‌مرغ مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن خاطرنشان کرد: عرضه تخم‌مرغ در بورس حرکتی مترقی است که در ماه‌های گذشته توسط اتحادیه انجام شده است و بر اساس آن، دولت باید مابه‌التفاوت نرخ فروش تخم‌مرغ را پرداخت کند، اما تا به امروز این مهم محقق نشده و دولت بودجه‌ای را برای پرداخت این مابه‌التفاوت پیش‌بینی نکرده است.

اصغری ادامه داد: معتقدیم در صورتی که دولت به‌طور کامل تنظیم بازار و مسئولیت صنعت تخم‌مرغ را به تشکل واگذار کند، بخش خصوصی به‌خوبی امکان کنترل بازار و کاهش هزینه‌های دولت را دارد.

وی تصریح کرد: در شش‌ماهه ابتدایی سال، مرغداران هر کیلوگرم تخم‌مرغ را یک‌هزار و 500 تومان کمتر از قیمت تمام‌شده خود فروخته‌اند، اما مصرف‌کنندگان نتوانستند این محصول را یک‌هزار و 500 تومان ارزان‌تر خریداری کنند و در واقع شبکه‌های توزیع و بازاررسانی موجود در صنعت تخم‌مرغ دچار مشکل عدیده‌ای هستند.
اصغری با اشاره به عرضه تخم‌مرغ در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران یادآور شد: شهرداری به جای نگاه خدمت‌رسانی به مصرف‌کنندگان، غرفه‌های خود را به شکل مزایده در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد، و صلاحیت افراد را مورد بررسی قرار نمی‌دهد.

وی تأکید کرد: برای حضور در میادین میوه و تره‌بار پیشنهادی به شهرداری و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داده شده است تا بر اساس نرخ مصوب، تولیدکنندگان امکان حضور در میادین را داشته باشند.
اصغری در پایان اظهار داشت: در صورتی که وضعیت تولید تخم‌مرغ در شش‌ماهه دوم سال به شکل متعادلی نرسد، صنعت مرغ کشور به واردکننده تبدیل می‌شود.