chick.jpg

نرخ تضمینی 1155 تومان گندم منطقی نیست/ سطح زیر کشت گندم کاهش می‌یابد

چاپ

خبرگزاری فارسalt
عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه دولت باید متناسب با تورم قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام کند، گفت: عدم حمایت از کشاورزان منجر به واردات و کاهش سطح زیر کشت می‌شود و واردات پرداخت یارانه مستقیم دولت به کشاورزان خارجی است.
 عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس در مورد نرخ تعیین شده برای خرید تضمینی گندم توسط دولت، گفت: مقایسه نرخ 1050 تومانی خرید تضمینی گندم سال گذشته با نرخ 1155 تومانی گندم برای سال زراعی جاری کاهش قیمت را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی افزود: در راستای حفظ قدرت خرید کشاورز دولت موظف است، متناسب با نرخ تورم قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تعیین کند، در حالی که به این قانون عمل نمی‌کند.
عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه کشاورز برای کشت محصولش تسهیلات 28 درصدی از بانک می‌گیرد، تصریح کرد: کشاورز در پایان سال زراعی انتظار دارد، با توجه به زحماتش سودی را برای امرار معاش خود و خانواده‌اش کسب کند که متاسفانه با این نرخ‌ها چیزی در پایان سال عایدش نمی‌شود.
پاپی‌زاده گفت: در حالی که کشاورز در پایان سال زراعی باید حدود 30 درصد سود بابت تسهیلات دریافتی به بانک بپردازد، نرخ خرید تضمینی گندم نسبت به سال زراعی گذشته حدود 8 درصد افزایش یافته است و این اتفاق به معنای آن است که کشاورز باید، الباقی سود 30 درصدی را از جیب خود بپردازد.

* مطابق قانون نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید متناسب با تورم باشد

وی با بیان اینکه دولت قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اجرا نکرده است، افزود: وقتی میانگین تورم سال گذشته 30 درصد اعلام شده، بنابراین باید نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی هم متناسب با آن تعیین شود.
عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: خودروسازان با هر قیمتی که می‌خواهند خودرو را به بازار می‌دهند و رئیس شورای رقابت هم از آنها جانانه دفاع می‌کند، ولی چون کشاورزان حامی ندارند هر نرخی برای خرید تضمینی محصولاتشان اعلام می‌شود.
پاپی‌زاده با بیان اینکه خودروسازان خودرو را با قیمتی بالاتر از قیمت جهانی ارائه می‌کنند، بیان داشت: شورای رقابت وکیل مدافع آنهاست، ولی هیچ کس از کشاورزی که برای دریافت یک وام 5 میلیونی باید ماه‌ها تلاش کند، دفاع نمی‌کند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه تولید گندم تأمین کننده امنیت غذایی کشور است، خاطرنشان کرد: تولید گندم برای حفظ استقلال غذایی کشور به عنوان یک کالای استراتژیک بسیار مهم و تولید‌کنندگان این محصول دین بزرگی بر گردن کشور دارند.

* دولت وزارت جهاد کشاورزی را رها کرده است

پاپی‌زاده اظهار داشت: بدون حمایت وزارت جهاد کشاورزی نمی‌تواند به وظایفش عمل کند و دولت وزارت جهاد کشاورزی را رها کرد و از آن حمایت نمی‌کند، بنابراین وجود چنین وزارتخانه‌ای بدون حمایت بی‌معنی است و واقعا به کشاورزان ظلم می‌شود.
وی افزود: دولت باید در قانون بودجه، بودجه‌ای مناسب را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهد، در حالی که از این کار دریغ می‌کند.
عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی اظهار داشت: قانون خرید تضمینی کشاورزی مشخص است و در آن آمده است که نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید متناسب با تورم بالا رود.

* سطح زیر کشت گندم کاهش می‌یابد

پاپی‌زاده اظهار داشت: با توجه به تورم، نرخ 1155 تومانی خرید تضمینی گندم برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد و قطعا منجر به کاشت سطح زیر کشت می‌شود.
وی افزود: دولت به جای حمایت از کشاورز آنها را به صورت غیر مستقیم تحت فشار قرار داده و با اتخاذ چنین تصمیماتی کشاورز مجبور به رها کردن کشاورزی است.
عضو کمیسیون اقتصادی، آب و منابع طبیعی بیان داشت: وقتی  گندم در داخل کشور تولید نشود و یا تولید آن کم شود دولت مجبور است که  یک شبه با قیمتی که از سوی تولید‌کنندگان خارجی اعلام می‌شود، گندم وارد کند.

* پرداخت یارانه به کشاورزان خارجی توسط دولت

پاپی‌زاده  با بیان اینکه عدم حمایت از کشاورزان به معنای نابود کردن تولید داخلی است، تصریح کرد: واردات گندم به معنای حمایت دولت ما از کشاورز خارجی و دادن یارانه مستقیم به کشاورز خارجی و له کردن و تنها گذاشتن کشاورز داخلی در مقابل کشاورز خارجی است.