chick.jpg

650 هزار تن کود پائیزه فراهم شد/ 100 تن رقم هیبرید کلزا از فرانسه وارد می شود

چاپ

خبرگزاری ایرناalt
معاون امور تولیدات زراعی وزارت جهاد کشاورزی از فراهم سازی 650 هزار تن کود شیمیایی مورد نیاز بخش کشاورزی در فصل پائیز خبر داد و گفت: امسال کمبودی در تامین کود مورد نیاز بخش کشاورزی نخواهیم داشت.
عباس کشاورز در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران، افزود: سال گذشته در شروع فصل زراعی تدارکی برای کود شیمیایی نداشتیم به طوری که در تاریخ یکم شهریور سال 92 در مجموع 149 هزار تن کود شیمیایی شامل 94 هزار تن ازته، 42 هزار تن فسفاته و 13 هزار تن کود پتاسه در اختیار کشاورزان قرار دادیم.

وی با تاکید بر اینکه ساماندهی کود شیمیایی در دستور کار این معاونت قرار دارد، گفت: مجموع حداقلی کود مورد نیاز بخش کشاورزی 4 میلیون و 200 هزار تن است که حدود 800 هزار تن فسفاته، 400 هزار تن پتاسه و 3 میلیون تن آن کود ازته را تشکیل می دهد.

وی اضافه کرد: برای کشت پائیزه 2 و نیم میلیون هکتار از اراضی زیرکشت گندم آبی و 2 میلیون هکتار زیرکشت گندم دیم قرار دارد که حدود 50 درصد زراعت ما مربوط به زراعت آبی می شود که نشان دهنده نیاز ما به کود در فصل کشت است.
به گفته کشاورز، هم اکنون 650 هزار تن کود مورد نیاز کشت پائیزه سال زراعی آینده فراهم است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار برابر افزایش یافته است.
وی ادامه داد: بهترین کود پتاس مربوط به کشورهای اروپایی است که در نظر داریم بهترین و مرغوب ترین کودها را تامین و وارد کشور کنیم.

وی اضافه کرد: برای ساماندهی کود شیمیایی مورد نیاز بخش کشاورزی شورایی متشکل از بخش دولتی، بخش خصوصی و تمام تولیدکنندگان کودهای شیمایی و آلی تشکیل شده تا برنامه ای جامع برای ساماندهی این بخش داشته باشیم که آیین نامه سبز آن را تدوین کرده و مراحل نهایی تدوین و ابلاغ را طی می کند.
وی یکی از مهم ترین مسایل در واردات و مصرف کود شیمیایی را اجباری کردن استانداردهای ملی و بین المللی دانست.

وی تاکید کرد: همچنین قصد داریم کشاورزان به کود مطمئن تر دسترسی داشته باشند.
کشاورز اضافه کرد: در ساماندهی کود شیمیایی ثبات قیمت کود در نظر گرفته خواهد شد به طوری که در دولت یازدهم نیز افزایش قیمتی در این خصوص نداشته ایم.

** رقم هیبرید کلزا از فرانسه وارد می شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای نخستین بار رقم هیبرید کلزا از فرانسه وارد می شود و پیش بینی واردات 100 تن بذر کلزای هیبرید و والدین آن را از این کشور داریم.
وی افزود: یکی از شرایط همکاری ما با کشورهای دیگر ورود تکنولوژی و دانش فنی به کشور ما است که امسال در این راستا تلاش داشته ایم علاوه بر واردات بذر هیبرید کلزا والدینی از این دانه روغنی به کشور وارد شود تا بتوانیم برای سال های آینده بذر مورد نیاز این رقم را در کشور تولید و به مصرف برسانیم.
وی اضافه کرد: این رقم قرار است در استان های سردسیر همچون فارس، همدان، مرکزی و کرمانشاه کشت شود.

وی، رقم هیبرید کلزای وارداتی را زمستانه عنوان کرد و گفت: در گذشته نیز رقم کلزا وارد کشور می شد اما تاکنون رقم هیبرید کلزا وارد کشور نشده بود.
وی افزود: این رقم براساس اقلیم در استان های مذکور کشت می شود که قرار است در هر استان به طور متوسط حدود 5 هزار هکتار زیر کشت رقم جدید هیبرید کلزا با مدیریت فنی فرانسوی ها قرار گیرد.

** 6.6 میلیون تن گندم خرید تضمینی شد

معاون امور زارعی وزارت جهادکشاورزی میزان تولید گندم سالجاری را 10 میلیون و 400 هزار تن پیش بینی کرد و گفت: از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون 6 میلیون و 600 هزار تن گندم به صورت تضمینی خریداری شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 47 درصد افزایش خرید نشان می دهد.
وی تصریح کرد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی نخستین گام ما افزایش عملکرد در واحد سطح بوده که پیش بینی می شود امسال میزان خرید تضمینی گندم به 7 میلیون تن برسد.

* آزادسازی 1300 هکتار از اراضی زیرکشت گندم طی برنامه 5 ساله

کشاورز درخصوص برنامه کاهش سطح زیرکشت گندم در کشور گفت: در برنامه پنج ساله قصد داریم بین 800 تا 900 هزار هکتار گندم آبی و 300 تا 400 هزار هکتار گندم دیم کشت کنیم.
وی اضافه کرد: در اولین سال کاهش حدود 150 هزار هکتار را ابلاغ کردیم تا شرایط اجتماعی کشاورزان فراهم شود و برخی نگران کاهش تولید نشوند چرا که قرار است ما افزایش عملکرد گندم در واحد سطح را دنبال کنیم.
وی ادامه داد: در نظر داریم با کاهش سطح زیرکشت گندم بخشی از این اراضی را به زیرکشت دانه روغنی کلزا اختصاص دهیم و بخشی دیگر را برای کمک به ذخیره سازی منابع آب زیرزمینی آزاد کنیم.

** نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی سال زراعی جاری شهریور ماه اعلام می شود

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: حدود 2.5 ماه پیش نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی متناسب با هزینه های تمام شده تولید و شاخص هزینه ها توسط کارشناسان معاونت امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی بررسی و تهیه شد.
وی اضافه کرد: براساس نظر وزیر جهاد کشاورزی نرخ پیشنهادی خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال زراعی آتی را در مردادماه سالجاری برای بررسی و تصمیم گیری دولت یازدهم به شورای اقتصاد ارایه داد.
وی افزود: طبق قانون نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی شهریورماه جاری باید اعلام شود.

** تراز تجاری غذایی ما روند مطلوب را طی می کند

معاون امور زراعی وزارت جهادکشاورزی درباره تراز غذایی کشور گفت: در 4 ماهه اول سال جاری تراز تجاری 2.1 میلیارد دلار منفی است، این در حالیست که در سال 92 تراز تجاری غذایی 2.5 میلیارد دلار منفی و در سال 91 نیز 2.7 میلیارد دلار منفی بود که این نشان می دهد وضعیت تراز تجاری نسبت به سالهای گذشته بهتر شده البته با انتظارات ما فاصله دارد.
وی ادامه داد: محصول سیب زمینی علیرغم گرانی سال گذشته و نگرانی از کاهش تولید داخلی صادراتش کماکان ادامه داشته به طوری که در 4 ماهه سالجاری 53 هزار تن سیب زمینی به دیگر کشورها صادر شده است.
وی افزود: همچنین طی این مدت میزان صادرات پیاز و موسیر به 71 هزار تن رسیده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد و نسبت به مدت مشابه سال 91 حدود 63 درصد رشد یافته است.
وی اضافه کرد: در 4 ماهه سالجاری میزان صادرات خربزه و هندوانه نیز به 508 هزار تن رسیده که سال گذشته 237 هزارتن بوده و ارقام نشان می دهد میزان صادرات این محصولات 2 برابر شده است.