wheat.jpg

كاهش سطح زیر كشت پنبه طی سال جاری/ تقاضا برای تخصیص یارانه به كشت پنبه

چاپ

خبرگزاری ایلناalt

 قبلا نساجی 150 هزار تن در سال مصرف پنبه داشته كه به خاطر كاهش تولید و روی آوردن نساجی به سمت پلی استر این میزان به 120 هزار تن كاهش یافته است كه 55 هزارتن از پنبه مصرفی نساجی ها از تولید داخل و مابقی وارد می شود.
رئیس اتحادیه پنبه كاران با اشاره به كاهش سطح زیر كشت پنبه طی سال جاری خواستار اعطای یارانه جهت ایجاد انگیزه در كشاورزان برای تداوم تولید این محصول شد.علی مظفری، رئیس اتحادیه پنبه كاران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به كاهش سطح زیر كشت پنبه طی سال جاری اظهار داشت: طبق پیش بینی ها سطح زیر كشت پنبه باید به میزان 115 هزار هكتار می رسید كه بخاطر برخی عوامل و تاثیرات منفی بر كشت احتمالا به 90 تا 95 هزار هكتار خواهد رسید.

وی بارندگی ها در استان گلستان را یكی از دلایل كاهش سطح زیر كشت پنبه عنوان كرد و افزود: امسال علیرغم اینكه افزایش قیمت پنبه داشتیم اما با توجه به اینكه این محصول آب زیادی مصرف می كند و نیاز بیشتری به كارگر داشته و همچنین زمین را مدت زمان بیشتری را نسبت به دیگر محصولات در گیر می كند، سطح زیر كشت كاهش یافته است.
مظفری قیمت هر كیلو پنبه تصفیه شده را 5300 تا 5400 تومان اعلام كرد و گفت: سال گذشته 100 تا 110 هزار هكتار سطح زیر كشت پنبه داشتیم كه از این میان سطح زیر كشت 55 تا 65 هزار تن پنبه تصفیه شده برداشت كرده ایم.

وی در خصوص پنبه مورد نیاز صنعت نساجی تصریح كرد: قبلا این صنعت 150 هزار تن در سال مصرف پنبه داشته كه به خاطر كاهش تولید و روی آوردن نساجی به سمت پلی استر این میزان به 120 هزار تن كاهش یافته است كه 55 هزارتن از پنبه مصرفی نساجی ها از تولید داخل و مابقی وارد می شود.
رئیس اتحادیه پنبه كاران خاطرنشان كرد: پنبه غیر از نساجی در صنایع، روغن كشی و خوراك دام نیز مورد مصرف قرار می گیرد بنابراین اگر قرار است تولید این محصول ادامه داشته باشد ضروری است كه دولت یارانه بدهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر استان گلستان 8 تا 10 هزار هكتار دارد كه این میزان كاهش داشته و سطح زیر كشت خراسان نیز از 55 هزار هكتار به 40 تا 45 هزار هكتار كاهش یافته است.
مظفری یادآور شد: با توجه به اینكه كشاورزی محور استقلال كشور است باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و دولت نسبت به اعطای یارانه و حل مشكلات كشت پنبه كه مواد اولیه مورد نیاز صنایع را تامین می كند مبادرت ورزد.