soy.jpg

کارگروه ويژه تنظيم بازار محصولات دامي تشکيل شد

چاپ

خبرگزاری نسیمalt
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هیأت دولت هنوز هیچ تصمیمی برای تعیین قیمت شیر نگرفته است/ از سال گذشته تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداخت شده است
حسن رکنی با اشاره به اینکه سال گذشته با اختصاص یارانه به نهاده‌های دامی از افزایش قیمت شیر جلوگیری شد، درباره تصمیم وزارت جهاد کشاورزی و دولت در خصوص قیمت شیر گفت: موضوع قیمت شیر در کارگروه ستاد تنظیم بازار بررسی شد و پیشنهادهای این کارگروه برای بررسی به هیأت دولت ارائه شده و در دستور کار دولت است.

وی افزود: چنانچه به دامداران یارانه تولید اختصاص یابد، تغییری در قیمت شیر نخواهیم داشت اما اگر یارانه پیش‌بینی نشود قیمت شیر براساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد و شیب ملایمی از تغییرات قیمت را خواهیم داشت.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: هیأت دولت هنوز هیچ تصمیمی برای تعیین قیمت شیر نگرفته است.
رکنی گفت: شیر منبع ارزشمند غذایی است و مسئولان اصرار دارند با حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این ماده غذایی ارزشمند را در سبد مصرف خانوار افزایش دهند.
وی افزود: سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت 300 میلیارد تومان یارانه برای تامین نهاده‌های مورد نیاز دامداران را به کارخانه‌های لبنی داد تا در قبال دریافت شیر یارانه را به صورت نهاده یا نقدی در اختیار دامدار قرار دهند.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کارخانه های لبنی برای تحویل نهاده یارانه ای و یارانه نقدی به دامدار به تاییدیه اولیه معاونت امور استان وزارت جهاد کشاورزی یا اتحادیه ها نیاز داشت که این روند سبب کندی کار شد.
رکنی افزود: کلیات کار ارزشمند بود اما شیوه اجرای آن نیاز به کار کارشناسی دارد تا نواقص اجرای طرح رفع شود.
وی گفت: از سال گذشته تاکنون 200 میلیارد تومان یارانه پرداخت شده است و برای پرداخت 100 میلیارد تومان باقی مانده نیز مشکلی وجود ندارد.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: سیاست دولت حمایت جدی از دامدار است و این برنامه‌ها پس از بررسی و تصویب در دولت اعلام و ابلاغ خواهد شد.
رکنی درباره ضرر و زیان مرغداران گفت: تسهیل در تامین نهاده‌های تولید و تغییر ساختار صنعت مرغداری مهمترین برنامه دولت برای افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده تولید است.
وی همچنین از واگذاری مسئولیت تأمین نهاده‌های تولید به اتحادیه‌ها و تشکل‌های مرغداری خبر داد و افزود: بر اساس تصمیم وزارت جهاد کشاورزی از این پس اتحادیه‌ها و تشکل‌ها برای واردات و تامین نهاده‌های موردنیاز خود به طور مستقیم اقدام می‌کنند تا به این ترتیب حلقه‌های واسط تامین نهاده‌ها کمتر شود و قیمت تمام شده نیز کاهش یابد.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طول دوره رشد مرغ گوشتی در صنعت مرغداری باید کاهش یابد و به دنبال تولید مرغ سنگین نیستیم چون مقرون به صرفه نیست و با این روش هزینه تولید افزایش و میزان تولید کاهش می یابد.
رکنی افزود: هم اکنون گوشت مرغ مشمول قیمت گذاری نیست و عرصه و تقاضا ، قیمت این محصول را بازار تعیین می کند.
وی گفت: در حال حاضر ماهانه حدود 10 هزار تن گوشت مرغ مازاد بر نیاز در کشور تولید می شود و این شرایط زمینه مساعدی برای صادرات گوشت مرغ به هشت کشور همسایه به ویژه عراق ایجاد کرده است.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی درباره تنظیم بازار گوشت مرغ افزود: شرکت پشتیبانی امور دام کشور بخشی از مازاد تولید گوشت مرغ را خریداری و ذخیره سازی می کند و مازاد آن برای صادرات برنامه ریزی می شود.
رکنی با بیان اینکه ماهانه حدود 10 هزار تن تخم مرغ مازاد بر نیاز تولید می شود ، گفت: بخشی از این میزان به کشورهای همسایه صادر می شود.
وی درباره دستاورد سفر به فرانسه افزود: قرار است کشور فرانسه مواد ژنی و دام های اقتصادی سبک و سنگین را برای افزایش تولید محصولات لبنی و پروتئینی در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای نخستین بار بعد از 35 سال وزرای کشاورزی ایران و فرانسه
دیدار کردند و قرار شد در زمینه تحقیقات، آموزش و تبادل تجارب و صادرات و واردات محصولات کشاورزی همکاری کنند.