chick.jpg

گیسوان طلایی زمین زیر تیغ کمباین‌داران قمی

چاپ

خبرگزاری فارسalt
با گرم شدن هوا در استان قم به فصل برداشت جو رسیدیم تا خوشه‌های طلایی به زیر تیغ تیز کمباین‌ها رفته و برای استفاده‌های گوناگون به سیلوها سپرده شود و همچنین برای سالی دیگر زمین برای رویش این نعمت غذایی آماده شود.
عبور و تماشای گیسوان طلایی زمین، شوری رویایی در درون انسان به وجود می‌آورد به‌گونه‌ای که آدمی را از فکر مقصد بازداشته و به غایت آرامش می‌برد؛ مزارع گندم‌ و جو همانطور که سفره‌هایمان را برکت خداوند مزین می‌کند با تصاویر شورانگیز خود خیال‌های واپسین ذهن آدمی را هم رنگی طلایی می‌بخشند.با گرم شدن هوا در استان قم به فصل برداشت جو رسیدیم تا خوشه‌های طلایی به زیر تیغ تیز کمباین‌ها رفته و برای استفاده‌های گوناگون به سیلوها سپرده شود و همچنین برای سالی دیگر زمین برای رویش این نعمت غذایی خیال‌انگیز آماده شود.

جو یکی از غلات و جزء خانواده گندمیان محسوب می‌شود که چرخه زندگی آن یک سال است تا آماده برداشت برای استفاده‌های غذایی و ... شود. استان قم به دلیل داشتن اقلیم گرم  و خاک شور که سازگار با گیاه جو است بیشترین زمین‌های کشاورزی آن زیرکشت جو است. البته رونق دامپروری در استان قم و استفاده جو به عنوان خوراک اصلی دام توسط دامداران موجب استقبال کشاورزان از این غله و به زیرکشت بردن زمین‌های کشاورزی برای این محصول شده و در همین راستا کشت در استان قم در درجه اول جو و در درجه دوم گندم است.

*آغاز برداشت جو در استان قم

در همین راستا از 15 اردیبهشت‌ماه به صورت پراکنده برداشت جو در استان قم انجام می‌شود اما رسما با حضور مدیر زراعت جهاد کشاورزی، مسئول تعاونی کمباین‌دارهای استان قم و اکیپ کنترل ریزش و سنجش ریزش همراه با چندتن از کمباین‌داران بومی استان در روستای جنت‌آباد آغاز شد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان قم در آغاز برداشت جو از شروع رسمی برداشت کلزا در هفته آینده خبر داد و گفت: مجموع سطح زیرکشت محصولات پائیزه اعم از جو، گندم و کلزا در استان قم 36 هزار هکتار است که البته عمده مناطق کشت این محصول قمرود، قنوات، جاده کاشان و جاده قدیم تهران است.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: بیش از 160 دستگاه کمباین بومی و مهاجر از استان‌های دیگر برای برداشت جو در قم هر سال فعالیت دارند که برای افزایش برداشت سه اکیپ کنترل ریزش و دو اکیپ برای سنجش ریزش از طرف سازمان جهاد کشاورزی به بخش‌های مختلف استان اعزام شده‌اند.

محسن قادری گفت: کشاورزان می‌توانند محصولات پائیزه خود را به اداره‌ غله، سیلوی گندم استان و 30 شرکت خصوصی بفروشند که البته قیمت پیشنهادی دولت برای گندم 1050 تومان به ازای هر کیلو، برای جو 1800 تومان به ازای هر کیلو و برای کلزا 1900 تومان به ازای هر کیلو است.

گفتنی است سازمان جهادکشاورزی نیمه اردیبهشت‌ماه اطلاعیه‌ای در مورد خرید گندم مازاد سال 93 توسط اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان قم برای اطلاع کشاورزان و تولیدکنندگان گندم منتشر کرده بود که متن آن به این شرح است:

«با توجه به اینکه فصل خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان فرا رسیده است؛ مجتمع ذخیره‏‌‏سازی سیلوی قم و سایر مراکز خرید متمرکز در کارخانجات آردسازی با تمام توان و امکانات موجود از ساعت هفت صبح تا 9 شب به طور یکسره آماده خرید گندم تضمینی کشاورزان هستند.»

مدیر زراعت جهاد کشاورزی قم در ادامه به کسری استان قم در محصولات پائیزه اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی‌ شده است امسال با توجه به خساراتی که سرما، بادهای شدید و تگرگ به بعضی از اراضی کشاورزی وارد کرده است مجموعه محصولات پائیزه کمتر از سال گذشته که 132 هزار تن بود باشد که این میزان تولید کمتر از نیاز استان است.

*نداشتن اطلاعات کافی کشاورزان از کمباین

در حاشیه این برداشت شهبازی مسئول تعاونی کمباین‌دارهای استان قم اظهار کرد: استان قم به دلیل اقلیم گرم و خشک و اینکه یکی از قطب‌های دامداری کشور محسوب می‌شود دارای حجم زیادی محصول جو است.

وی در ادامه ضمن اشاره به برداشت به موقع جو، گفت: 22 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت جو و 10 هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم قرار دارد.

شهبازی با بیان اینکه کمباین‌های قم از لحاظ کیفی جزء بهترین‌ها در ایران محسوب می‌شوند، گفت: سابقه استفاده از کمباین در قم به قبل از انقلاب باز می‌گردد، هرچند که در حال حاضر از لحاظ کمیتی استان قم در جایگاه مناسبی قرار ندارد ولی کیفیت کمباین‌های بومی این استان خوب بوده و ریزش آن نزدیک به یک درصد است.

در پایان این برداشت حقیقی مدیرعامل تراکتورداران استان قم و عضو اکیپ‌ کنترل ریزش حاضر در منطقه تصریح کرد: یکی از مشکلات بزرگ برداشت محصولات کشاورزی استان قم عدم آگاهی کشاورزان از اطلاعات فنی کمباین و همچنین راه‌های بهبود و افزایش برداشت محصول است.

شایان ذکر است زمان برداشت محصولات آبی جو تا آخر خرداد ماه و برداشت محصولات دیمی تا 25 تیرماه است.