corn.jpg

اصلاح نژاد گوسفند کردی گرفتار گره بودجه است

چاپ

خبرگزاری ایرناalt
تنها ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفند کردی کشور در شهرستان شیروان استان خراسان شمالی با کمبود بودجه مواجه شده است.
ˈسعید خوشقامتˈ مدیر جهاد کشاورزی شیروان ضمن اعلام این موضوع، افزود: امسال دو میلیارد ریال برای این ایستگاه پیشنهاد شده بود که نیمی از این اعتبار اختصاص یافت.وی گفت: این در حالی است که مرکز برای گسترش فعالیت و اصلاح نژاد این گونه دامی دست کم به سالانه هفت میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و باید در این بخش مساعدتهای مالی لازم صورت گیرد.

او اهداف تاسیس ایستگاه پرورش گوسفند کردی را ˈخالص سازی، توسعه و گسترش پرورش گوسفند کردی، حفظ و ذخیره ژن نژاد کردی به عنوان منبع ژنتیکی و بانک ژن در منطقهˈ ذکر کرد.
مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: گوسفند کردی گونه ای از نژاد آواسی فلسطینی است که در طبقه بندی گوسفندان ایرانی جزو نژادهای رنگین بدن دنبه دار با جثه متوسط طبقه بندی شده که خراسان شمالی و رضوی، کردستان و برخی نواحی کوهستانی غرب کشور زیستگاه اصلی این گونه دامی است.
وی افزود: تا چند سال پیش به جز ایستگاه شیروان یک ایستگاه دیگر نیز در زمینه پرورش و اصلاح نژاد کردی در استان کردستان فعالیت داشت که کار آن به تعطیلی کشید.

او گفت: اکنون استانهای غربی کشور هم نیاز گله های خود در خصوص اصلاح نژاد دامی را از طریق ایستگاه شیروان برآورده می کنند.
مدیر جهاد کشاورزی شیروان افزود: این نژاد گوسفندی در گروه دومنظوره گوشتی و شیری قرار دارد که به رغم طولانی بودن مدت پرواربندی، به دلیل رشد زودهنگام بره دارای صرفه اقتصادی است.

خوشقامت کمبود نیروی انسانی متخصص، نداشتن منابع مالی قابل اطمینان و مرتع اختصاصی را از دیگر معضلات ایستگاه پرورش و اصلاح گوسفند کردی شیروان عنوان کرد.
وی فرسودگی ماشین آلات، تاسیسات موجود و کمبود تجهیزات آزمایشگاهی اصلاح نژاد را از دیگر مشکلات تنها ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفند کردی کشور در شیروان برشمرد.

او گفت: با وجود برخی مشکلات در این مرکز سالانه 60 تا 100 راس قوچ اصلاح شده در بین دامداران استانهای خراسان شمالی و رضوی، گلستان و مازندران توزیع می شود.
وی افزود: این در حالی است که در صورت تقویت مالی، تجهیز امکانات آزمایشگاهی و افزایش نیروی انسانی این مرکز سالانه قادر به تولید حداقل 500 تا 600 راس قوچ اصلاح شده است که می تواند درآمدزایی خوبی نیز داشته باشد.

ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفند کردی شیروان در خراسان شمالی سال 1368 در روستای حسین آباد این شهرستان در زمینی به وسعت 10 هکتار تاسیس شد. گوسفندان این ایستگاه هر دو سال سه بار زایش دارند.