hen.jpg

احتمال اعمال میزان گلوتن گندم برای خرید تضمینی سال زراعی آینده

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
در صورتی که بر اساس بررسی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی میزان گلوتن گندم یک ضرورت در نظر گرفته شود، سال آینده در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم سال آینده اعمال می‌شود.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اعلام این خبر گفت: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس اهداف کمی و کیفی خود در بخش غلات در 60 سال گذشته به‌طور میانگین سالی 40 کیلوگرم بر متوسط عملکرد گندم اضافه شده است.اسکندر زند افزود: در بخش کیفی غلات به‌ویژه گندم در دهه اخیر حدود نیم درصد به پروتئین گندم بر اثر فعالیت‌های این سازمان اضافه شده و همچنان افزایش پروتئین گندم به‌عنوان یکی از اهداف این سازمان در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که میزان پروتئین گندم به‌عنوان فاکتور در خرید تضمینی گندم گنجانده شود، عاملی اثرگذار در افزایش کیفیت نان دارد، اما این موضوع نیاز به بررسی و مطالعه بیشتری دارد و میزان پروتئین گندم تنها فاکتور برای نرخ خرید تضمینی نخواهد بود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه خاصی برای بررسی میزان گلوتن گندم در هنگام خرید تضمینی به‌منظور افزایش کیفیت این محصول وجود دارد یا خیر، ادامه داد: در فعالیت‌های تحقیقاتی تا مبنای علمی مشخصی وجود نداشته باشد اظهار نظر نمی شود، اجرای چنین طرح‌هایی نیاز به بررسی‌ بیشتر و تعیین آثار احتمالی دارد.

زند تصریح کرد: در صورتی که روزی میزان گلوتن گندم مبنای خرید غلات (گندم) قرار گیرد، مطالعات گسترده‌ای بر روی آن انجام و اثرات آن در میزان تولید کارشناسی می‌شود.

وی یادآور شد: از آنجا که این موضوع هنوز به‌عنوان یک ضرورت در دستور کار سازمان قرار ندارد؛ به‌طور قطع نمی‌توان از آن به‌عنوان یک فاکتور جدید برای خرید تضمینی گندم سال آینده یاد کرد.

زند درباره میزان گلوتن گندم‌های تولیدی در کشور تأکید کرد: مشکلاتی که کشاورزان در سال‌های اخیر در تأمین نهاده‌های مورد نیاز کشت گندم داشته‌اند، تأثیراتی بر کیفیت گندم تولیدی داشته و از میزان گلوتن آن کاسته است.

وی در پایان اظهار داشت: بر اساس اعلام مرکز تحقیقات بین‌المللی گندم در مکزیک بسیاری از ارقام غلات ما دارای رویکرد بین‌المللی بوده و از آنها به‌عنوان ذخایر ژنتیکی استفاده می‌شود.

گفتنی است، در صورتی که نرخ خرید تضمینی بر اساس میزان پروتئین گندم صورت گیرد، محصول باکیفیت‌تری تولید و آرد باارزش غذایی بهیشتر به مصرف‌کننده می‌رسد.