corn.jpg

۱۱ آسیب صنعت دامپروری و پیشنهاد ۱۰ راهکار/ خرید تضمینی شیر در دستور کار قرار گیرد

چاپ

خبرگزاری فارسalt
اتحادیه دامداران و گاوداران خراسان رضوی در نامه‌ای به رئیس جمهور ۱۱ آسیب صنعت دامپروری به دلیل سیاست‌گذاری‌های نادرست، عدم اجرای قوانین و شرایط اقلیمی را یادآور شد و برای حل مشکلات ۱۰ راهکار پیشنهاد کرد.
 اتحادیه دامداران و گاوداران خراسان رضوی در پی ارسال نامه‌ای به خبرگزاری فارس درخواست خود از رئیس جمهور برای حمایت از تولیدکنندگان این صنف را عنوان کرد:
حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
در سالی که مقام معظم رهبری به نام اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی مزین فرمودند آیا با چنین تصمیم‌گیری‌هایی می‌توان تولید را حمایت نمود. آیا هدف از هدفمند‌سازی یارانه‌ها در مدیریت تولید کشور، جز تدبیر در حفظ منافع ملی می‌باشد.

یارانه‌ای که تعلق به تولید دارد حذف و تمامی ابزارهای حمایتی‌ آن را از دستور کار خود خارج می‌نماییم حمایت از مصرف‌کننده زمانی می‌تواند با اهمیت تلقی و مفید باشد که آینده تولیدکشور که متعلق به همین مصرف‌کننده است تامین و تضمین گردد.

در جایی که حفظ و ارتقا کشاورزی و دامپروری حافظ توسعه ملی است چرا بایستی چنین تصمیماتی اتخاذ شود که قبلا ضربات آن را بر پیکره تولید تجربه کرده‌ایم.

تا زمانی که تاثیر‌گذاری و دخالت غیر کارشناسانه افراد بر اجرای قوانین تداوم یابد دیگر نمی‌توان امیدی به اصلاح ساختار تولیدات کشاورزی و دامی کشور داشت و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی از قبیل خرید تضمینی همچنان بر زمین می‌ماند.

1-واردات غیر هدفمند شیر‌خشک و محصولات لبنی در سال‌های گذشته

2- کانالیزه کردن واردات نهاد‌های دامی توسط گروهی مشخص

3-خشکسالی‌های پیاپی در این استان و کشور

4-عدم اجرای صحیح قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها

5- انتخابی عمل کردن به قوانین موجود کشور از جمله نظام جامع دامپروری و افزایش بهر‌ه‌وری در بخش کشاورزی و سایر قوانین

6- عدم توجه به میزان مصرف محصولات لبنی توسط ملت

7- عدم تفکر پیشگیری قبل از وقوع و بی‌توجهی به سلامت جامعه

8-تضعیف صادرات محصولات لبنی

9- عدم اجرای صحیح خصوصی‌سازی

10-کاهش کیفیت محصولات لبنی و در پی آن بی‌توجهی به بهداشت تولید

11- ایجاد یاس و عدم خودباوری برای تولیدکننده با بسترسازی و توسعه فضای واسطه‌گری و رانت

همه و همه با تصمیم اخیر دولت دور باطلی خواهد بود که مطمئنا به این نقطه دوباره خواهیم رسید، جای سوال است که چرا عزیزانمان در دولت محترم پیگیر تعیین بهای تمام شده شیر خام تولیدی نیستند و چرا خرید تضمینی شیر خام را در برنامه‌های کاری خود ندارند.

همه می‌دانیم که تولید شیر خام از یک سو به بازار مصرف و از سوی دیگر به تضمین تولید وابسته است لذا این زنجیره تولید باید جامع و کامل در نظر گرفته شود.

جناب آقای رئیس جمهور

این اتحادیه راهکارهایی به صورت طرح‌هایی جامع با عنوان نگرشی نو درصنعت دامپروری کشور به شرح ذیل به خدمت جنابعالی ارسال نموده و مجدد ارسال می‌نماید.

1- طرح شناسنامه دار کردن شیر خام

2-طرح شناسنامه دار کردن گوشت قرمز

3-طرح بیمه دام

4-طرح بیمه شیر خام

5- طرح تجمیع دام روستایی در یک واحد تعاونی

6-طرح یارانه سلامت

7- طرح آزادسازی تدریجی قیمت نهاده‌های دامی و شیر خام

8- طرح صادرات محصولات دامی (محصولات لبنی)

9- طرح بورس محصولات کشاورزی و دامی

10- طرح رتبه‌بندی گاوداری‌ها و صنایع وابسته

خواهشمند است دستور رسیدگی را داده و در صورت نیاز اتحادیه گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی به آمادگی توضیحات کامل در رابطه با طرح‌های ارائه شده و همکاری در اجرای کامل این طرح‌ها در استان خراسان رضوی داشته، تا بتواند در جهت سلامت جامعه و حمایت از تولید و در پیشاپیش از حسن توجه حضرتعالی سپاسگزارم.