corn.jpg

صادرات 3300 تن "تخم‌مرغ" در سال جاری / در اجرای فاز دوم "هدفمندی" با شوک قیمتی مواجه نخواهیم بود

چاپ

باشگه خبرنگاران جوانalt
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز 3300 تن تخم مرغ به کشورهای همسایه از جمله عراق، بحرین و عمان صادرات شده است.
  در حاشیه همایش صنعت دام و طیور شرکت نهاده‌های دامی جاهد، حسن رکنی، معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صادقانه‌ترین پاسخی که باید متناسب با شروع فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به مردم داد اثرات ناشی از تغییرات قیمتی حامل‌های انرژی در بخش تولید است،اظهار داشت: با اینحال ما با شوک قیمتی روبرو نخواهیم بود.

وی اضافه کرد: نمی‌توان افزایش دستمزد کارگران و قیمت حامل‌های انرژی را شاهد بود، اما انتظار داشت محصولات تولیدی افزایش پیدا نکند، اما ستاد تنیظم بازار تلاش می‌کند با پرداخت یارانه یا شفاف‌سازی نظام عرضه و تقاضا، قیمت‌گذاری منطقی را به‌دست آورد.
 
رکنی افزود: مطمئنا تولیدکنندگان ما به‌دنبال گران‌فروشی نیستند و تلاش می‌رود با افزایش بهره‌وری و رویکرد حمایتی دولت، افزایش قیمت‌ها به‌گونه‌ای نباشد که قشر آسیب‌پذیر را متضرر کند.

 رکنی با بیان اینکه  با توجه به اصلاح نژاد و گونه‌های ژنتیکی، تولید شیر به هشت میلیون و 200 هزار تن رسیده است،ادامه داد: پیش از این، عدد دیگری اعلام شده بود که با بررسی کارشناسانه مشخص شد میزان تولید شیر هشت میلیون و 200 هزار تن است و با در نظر گرفتن فرآورده‌های تولیدی به 100 تا 110 میلیون تن برسد.
 
وی افزود: میزان تولید شیر در دنیا 730 هزار تن است که با توجه به جمعیت یک‌ سومی ایران می‌توان به این نتیجه رسید که میزان تولید شیر ایران نزدیک به میانگین دنیا است.
وی اضافه کرد: تلاش می‌شود تا به شکلی در تغذیه مردم استفاده از لبنیات افزایش پیدا کند تا از امراز و بیماری‌های عمومی نظیر پوکی استخوان جلوگیری شود و در هزینه‌های درمان کشور نیز صرفه‌جویی به‌عمل آید.
 
 معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی اظهار داشت: با اصلاح الگوی مصرف، انتظار کاهش هزینه‌های تولید وجود دارد؛ امید می رود بتوانیم میانگین تولید شیر ایران را با تولید مطلوب دنیا که 500 میلیون تن است، مقایسه کنیم
رکنی اضافه کرد: در همایش امروز، تعدادی از شرکت‌ها، برنامه‌های منسجمی پیرامون اصلاح نژاد دام‌های سنگین استفاده کرده‌اند که با استفاده از علم ژنومیک، دستیابی به خودکفایی شیر و گوشت را برای کشور دستیافتنی‌تر کرده است.
 
رکنی ادامه داد: به‌منظور رسیدن به خودکفایی در تولید شیر و گوشت، وزارت جهادکشاورزی از همه ابزارهای حمایتی خود نظیر پرداخت تسهیلات و ارائه مجوزها برای واردات دام‌های سنگین و سبک با بازده بالا آمادگی کامل دارد.
وی افزود: حمایت کافی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به‌منظور رسیدن به خودکفایی گوشت انجام خواهد شد.
 
رکنی با بیان اینکه در زمان حاضر، 800 هزار تن گوشت مورد نیاز کشور تولید شده و 100 هزار تن مابقی از محل واردات تأمین می‌شود،ادامه داد: بر اساس اقتصاد مقاومتی، تولیدکنندگان در مجموعه دولت تلاش می‌کنند تا خوداتکایی در محصولات پروتئینی به‌ویژه تولید گوشت را هرچه سریع‌تر محقق کنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: طی سه ماه پایانی سال گذشته، یارانه خوبی به بخش شیر اختصاص یافت و اکنون انتظار می‌رود با پرداخت یارانه به تولید از محل هدفمندی یارانه‌ها متناسب با اقتصاد مقاومتی بتوان ضریب تولید محصولات کشاورزی و پروتئینی را افزایش داد.
 
 
وی اضافه کرد:‌ در سال گذشته علیرغم ارائه آمارهای نادرست حدود 800 هزار تن گوشت قرمز تولید شد که به 100 هزار تن واردات نیاز داریم.
رکنی افزود: یارانه شیر خام که در سال گذشته از سوی دولت به تصویب رسید در حال پرداخت است و امسال هم انتظار داریم دولت با توجه به اهمیت تولید مواد پروتئینی مانند شیر خام کمک مساعدی در راستای تقویت تولید و تولیدکنندگان ارائه دهد.در حال حاضر تولید مواد پروتئینی در کشور مشکلی ندارد و هیچ کمبودی برای ماه‌های آینده احساس نمی شود چرا که ذخایر مناسبی از گوشت قرمز و گوشت مرغ در کشور وجود دارد.
 
وی افزود: هم اکنون تعدادی از دام‌های پروار شده در حال صادرات است و کشورهای همسایه که نیازمند واردات گوشت قرمز هستند خواهان این محصول دامداران هستند.
رکنی در پایان گفت: بیش از 45 هزار تن گوشت مرغ در سال گذشته صادر شد و از ابتدای امسال تاکنون نیز میزان صادرات تخم مرغ به کشورهای همسایه از جمله عراق، بحرین و عمان به 3300 تن می‌رسد.