corn.jpg

صادرات دام‌ زنده ایرانی/ تولید 800 هزار تن گوشت

چاپ

خبرگزاری فارسalt

 معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: سال گذشته هشت میلیون و 200 هزار تن شیر خام و 800 هزار تن گوشت قرمز تولید شد که دولت برای افزایش این میزان باید کمک مساعدی به تولیدکنندگان کند.
حسن رکنی در دومین همایش سالانه شرکت نهاده‌های جاهد که با حضور جمعی از دامداران و مرغداران برگزار شد، اظهار کرد: اصلاح نژاد و ارتقای ساختمان ژنتیکی دام و طیور جزو مسائل مهمی است که باید در جهت تامین امنیت غذایی و تولید مواد پروتئینی که جزو وظایف اصلی وزارت جهاد کشاورزی است به آن توجه شود.

وی افزود: در سال گذشته حدود هشت میلیون و 200 هزار تن شیر تولید شد که علیرغم این که آمارهای اعلام شده از سوی دولت گذشته بالاتر از این بود بررسی‌های کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد که میزان دقیق تولید شیر در سال گذشته هشت میلیون و 200 هزار تن بوده است.

میانگین تولید شیر و لبنیات در ایران با جهان برابر است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام ادامه داد: با این میزان تولید شیر در کشور میانگین سرانه تولید شیر و فرآورده‌های آن در ایران 110 کیلوگرم بوده که در مقایسه با تولید حدود 750 میلیون تنی شیر درجهان، سرانه تولید شیر در ایران با میانگین سرانه تولید آن در جهان برابر است.
رکنی با بیان این‌که در تلاش هستیم میزان تولید شیر و فرآورده‌های آن را در سال‌های آینده تا 50 درصد افزایش دهیم، گفت: سرانه تولید شیر در برخی از کشورهای جهان تا 500 کیلوگرم و بعضا بالاتر است بنابراین باید سرانه تولید و مصرف این محصول ارزشمند پروتئینی در ایران را نیز افزایش دهیم.
وی اظهار کرد: برای اصلاح نژاد و ارتقای ساختار ژنتیکی دام‌های ایرانی واردات دام‌های دو منظوره سمینتال در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر به دنبال افزایش تعداد این دام‌ها هستیم و از سرمایه‌گذاران دراین زمینه حمایت‌های لازم از جمله ارائه تسهیلات و مجوزهای لازم صورت خواهد گرفت.

نیاز به واردات 100 هزار تنی گوشت قرمز

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام درباره میزان تولید گوشت قرمز در سال گذشته گفت:‌ در سال گذشته علیرغم ارائه آمارهای نادرست حدود 800 هزار تن گوشت قرمز تولید شد که به 100 هزار تن واردات نیاز داریم.
رکنی خاطرنشان کرد: یارانه شیر خام که در سال گذشته از سوی دولت به تصویب رسید در حال پرداخت است و امسال هم انتظار داریم دولت با توجه به اهمیت تولید مواد پروتئینی مانند شیر خام کمک مساعدی در راستای تقویت تولید و تولیدکنندگان ارائه دهد.در حال حاضر تولید مواد پروتئینی در کشور مشکلی ندارد و هیچ کمبودی برای ماه‌های آینده احساس نمی شود چرا که ذخایر مناسبی از گوشت قرمز و گوشت مرغ در کشور وجود دارد.

صادرات دام‌ زنده به کشورهای همسایه

وی افزود: هم اکنون تعدادی از دام‌های پروار شده در حال صادرات است و کشورهای همسایه که نیازمند واردات گوشت قرمز هستند خواهان این محصول دامداران هستند.
به گفته رکنی بیش از 45 هزار تن گوشت مرغ در سال گذشته صادر شد و از ابتدای امسال تاکنون نیز میزان صادرات تخم مرغ به کشورهای همسایه از جمله عراق، بحرین و عمان به 3300 تن می‌رسد.