hen.jpg

محققان نقشه ژنتیکی برای اصلاح نژاد دام بومی ایجاد نکرده‌اند

چاپ

خبرگزاری فارسalt
رئیس موسسه جهاد استقلال گفت: محققان نقشه ژنتیکی برای اصلاح نژاد دام بومی ایجاد نکرده‌اند و به همین دلیل مجبوریم از ماده ژنتیکی ارقام خارجی برای اصلاح دام استفاده کنیم.
 غلامرضا شافعی‌نیا امروز در حاشیه همایش صنعت دام و طیور در پاسخ به سوال  مبنی بر اینکه آیا محققان کشور نمی‌توانند به جای واردات مواد ژنومیک ارقام بومی را اصلاح کنند و یا لاین مرغی که همه تولید‌کنندگان کشور از آن استفاده کنند،گفت: اصلاح نژاد ارقام داخلی نیاز به یک نقشه ژنتیکی دارد که طی سال‌های گذشته محققان کشور آن را انجام نداده‌اند.

رئیس موسسه جهاد استقلال افزود: اگر محققان کارهای زیربنایی تحقیقات را به حدی برسانند که بتوان ارقام داخلی را اصلاح کرد این کار حتما صورت می‌گیرد، اما کارهای تحقیقاتی کشور نسبت به کشورهای پیشرفته فاصله زیادی دارد.
وی افزود: اما با واردات ماده ژنتیکی دام‌های اصلاح شده دنیا و تلقیح دام‌های بومی به یک دام به صفات ژنتیکی بهره‌ور و مقاوم به بیماری و شرایط نامساعد می‌رسیم.

شافعی‌نیا همچنین گفت: در مورد لاین مرغ نیز روی لاین آرین ایرانی کار می‌شود تا تولید‌کنندگان کشور از آن استفاده کنند.
ارقام نژادهای دامی که در کشور استفاده می شود اکثرا هلشتاین و خارجی است و حدود 90 درصد نژاد مرغی که در مرغداری‌ها استفاده می‌شود از نوع راست انگلیس است.

وی در ادامه به واردات ماده ژنتیکی گاوهای ژنومیک اشاره کرد و گفت: قبلا ماده ژنتیکی گاوها وارد کشور می‌شد اما اکنون خود گاوها وارد می‌شوند. تاکنون 38 راس گاو ژنومیک وارد کشور شده و طبق برنامه تا 46 راس قرار است وارد کشور شود.

وی گفت: 700 هزار دز ماده ژنتیکی از این گاوها استحصال شده و به 200 هزار راس گاو تلقیح شده است.
شافعی‌نیا گفت: این گاوها 48 لیتر شیر تولید می‌کنند و نسبت به گاوهای دیگر مقاوم به بیماری در شرایط نامساعد هستند.

به گفته شافعی‌نیا گاوهای دو منظوره گوشتی و شیری نیز با نام سمینتال از آلمان وارد شده است که 30 درصد چربی دارد.
همچنین تلقیح مصنوعی مرغ‌ها نیز از اقداماتی است که انجام شده و قرار است با واردات دستگاه تلقیح‌کننده از فرانسه خود مرغداران در مرغداری‌ها فرآیند تلقیح را با دستگاه انجام ‌دهند.