wheat.jpg

ایران کشت ذرت، برنج و محصولات بومی غنا را در دستور کار قرار می‌دهد

چاپ

خبرگزاری اباناalt
هرچند تفاهم‌نامه‌های موقت فعلی نیازمند دائمی شدن و تدوین آیین‌نامه است، اما با توجه به میانگین یک‌هزار و 200 میلی‌متری باران در غنا، کشت ذرت، برنج و محصولات بومی غنا می‌تواند در دستور کار ایران در این کشور باشد.
وزیر جهادکشاورزی ایران در حاشیه پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و غنا در جمع خبرنگاران گفت: در این اجلاس، برای توسعه کشت فراسرزمینی برنامه‌های خاصی تدوین شده که جز مسائل کشاورزی در سایر زمینه‌های سیاسی نیز همکاری‌های بلندمدتی انجام شود.محمود حجتی افزود: در زمینه اقتصادی، کشاورزی و عمران روستایی موافقت‌نامه‌های قابل توجهی منعقد شده و پیش‌بینی می‌شود سطح روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف ارتقاء پیدا کند.

وی با اشاره به امضای برخی موافقت‌نامه‌ها خاطرنشان کرد: پروتکل اصلاحی اتاق‌های دو کشور، تفاهم همکاری بهداشتی با هلال‌احمر و امضای یادداشت تفاهم کشت فراسرزمینی ازجمله مهم‌ترین توافق‌های صورت‌گرفته است.

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: شرکت‌های ایران با تأکید بر منابع آب و خاک و توانمندی‌های متخصصان و همچنین انتقال کشت مکانیزه چه در داخل کشور و چه در داخل غنا زمینه را برای تبادلات تجاری فراهم می‌کنند.
حجتی تصریح کرد: با توجه به بارش یک‌هزار و 200 میلی‌متری نسبت به میانگین بارش 230 تا 240 میلی‌متر ایران، کشت محصولات آب‌دوست نظیر ذرت، برنج و محصولات بومی کشور غنا که مایل به توسعه آن هستند، می‌تواند در صدر همکاری‌های دو کشور قرار گیرد.
وی یادآور شد: کشت فراسرزمینی برای نخستین‌بار امضاء شده و آنچه در اجلاس چهارم آن‌طور که باید عملی نشده، ریشه‌یابی و ارزیابی خواهد شد.

نیاز به حمایت ایران در توسعه زیرساخت‌های کشاورزی داریم

وزیر مشاور ریاست جمهوری در امور همکاری‌های بخش عمومی و خصوصی کشور غنا همچنین در حاشیه پنجمین اجلاس همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و غنا در مصاحبه مطبوعاتی خود گفت: مقامات بلندپایه دو کشور، روابط اقتصادی خوبی داشته‌اند و به‌نوعی ظرفیت‌های جدیدی برای گسترش این روابط ایجاد شده که می‌توان به تأسیس دانشگاهی توسط ایران در غنا اشاره کرد.
عبدالرشیدحسن پلپو افزود: این نشست بنا دارد به توسعه کشاورزی و روابط تجاری بین دو کشور توجه ویژه‌ای شود.
وی خاطرنشان کرد: ایران در زمینه زیرساخت‌های کشاورزی پیشرفت‌های خوبی داشته و از آنجا که غنا نیاز به توسعه زیرساخت‌ها دارد، از حمایت ایران در بخش دولتی و غیردولتی حوزه کشاورزی استقبال می‌کند.
رئیس غنایی این اجلاس تصریح کرد: ایران توانایی خوبی در بهره‌برداری از اراضی کشاورزی دارد و در صورتی که همین فعالیت‌ها در غنا انجام شود، باید از متخصصان ایرانی کمک گرفت تا یاد بگیریم چه کارهایی باید در اراضی کشاورزی انجام شود.