hen.jpg

بارش برف دام و طیور مازندران و گیلان را بیمار نکرد/ واردات ۵۹ هزار گوسفند زنده در سال جاری

چاپ

خبرگزاری فارسalt
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه در برف اخیر استان‌های مازندران و گیلان، دام و طیور این استان بیمار نشدند، گفت: از ابتدای سال ۵۹ هزار گوسفند زنده وارد کشور شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مهدی خلج امروز در هفدهمین روز مسئولیت خود در سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا بازدیدی از استان‌های برف‌گیر شمالی انجام داشتید و گزارشی از شیوع بیماری و تلفات دام‌ها در این استان‌ها وجود دارد، گفت: به همراه معاون امور دام از این استان‌ها بازدید کردیم و هیچ گزارشی مبنی بر شیوع بیماری خاصی به دلیل برف و سرما وجود ندارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: البته پایش‌ها هم به طور مرتب انجام می‌شود و در صورت مشاهده بیماری خاصی بلافاصله کنترل خواهد شد.

خلج گفت: سازمان دامپزشکی دستورالعمل فنی تهیه و به همه استان‌ها بویژه گیلان و مازندران در خصوص کارهای مقدماتی برای جلوگیری از شیوع بیماری در شرایط برف و سرما تهیه و ارسال کرد.

وی گفت: این دستورالعمل مبتنی بر تهیه یک سرپناه برای دام‌ها، خشک‌کردن مکان نگهداری، جلوگیری از معرض مستقیم قرار گرفتن باد و رطوبت، تهیه آب شرب، دادن غذای انرژی‌زا و ترکیبات مکمل‌ها و ویتامین‌ها، مبارزه با عوامل بیماری‌زای انگلی و دفن بهداشتی دام‌های تلف شده احتمالی بود.

خلج در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس اینکه میزان واردات دام زنده از ابتدای سال چقدر بوده و سازمان چه برنامه‌ای را برای جلوگیری از واردات دام زنده در پیش دارد، گفت: از ابتدای سال جاری 59 هزار رأس گوسفند زنده وارد کشور شده است و سازمان دامپزشکی کشور مسئولیتی در قبال واردات دام زنده ندارد.

وی ادامه داد: ستاد تنظیم بازار زمانی که نیاز به واردات باشد، اعلام می‌کند و سازمان دامپزشکی کشور مجبور به صدور مجوز است.

وی گفت: بنا داریم به هر طریقی از واردات دام زنده به کشور به دلیل مخاطراتی که دارد، جلوگیری کنیم.

وی افزود: ممنوعیت واردات دام زنده در حال انجام است و سعی می‌کنیم تجار وارد کننده را شناسایی و موضوع خسارتی که به اقتصاد کشور و منافع ملی واردات دام زنده وارد می‌کند، را هشدار دهیم.

خلج در پاسخ به سئوالی مبنی بر اعتبار مراقبت از شیوع بیماری‌ها در استان‌های برف‌گیر، گفت: سازمان دامپزشکی بودجه از محل حوادث غیر مترقبه ندارد، اما سازمان بحران در کشور هست و علاوه بر آن در ماده 10 بودجه کشور تصریح شده است در صورت بروز حوادث غیر مترقبه بودجه‌ای با نظارت معاونت راهبردی رئیس جمهور تخصیص یابد.