wheat.jpg

واردات دام زنده تهدید برای جمعیت دامی است/ به شدت مقابله می‌کنیم

چاپ

خبرگزاری فارسalt
رئیس جدید سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه واردات دام زنده مخاطره جدی برای جمعیت دام کشور است، گفت: با عزم جدی واردات دام زنده را کنترل می‌کنیم.
مهدی خلج در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که دامداران از کمبود واکسن برای مقابله با بیماری تب برفکی گلایه دارند، تدبیر شما برای تامین واکسن و کنترل این بیماری چه خواهد بود؟ گفت: کشور در منطقه پرخطر از نظر بیماری تب برفکی قرار گرفته و کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان، که این بیماری شیوع بیشتری دارند، کشور ما را احاطه کرده‌اند و وضعیت نامناسبی از این نظر داریم و همواره تحت مخاطره هستیم.

رئیس جدید سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: متاسفانه فرهنگ دامداری در کشور هم طوری است که مرتب دامها جابجا می‌شوند و کوچ‌روی هم زیاد داریم و همه اینها شانس ابتلا به بیماری تب برفکی را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: بیماری تب برفکی مسری و فوق‌العاده زیان‌بار است و همواره منطقه‌ را تحت تاثیر قرار می‌دهد و کشور ما هم با این معضل مواجه است.

*از ورود دام زنده به کشور جلوگیری می‌کنم

خلج گفت: بر اساس تاکید وزیر جهاد کشاورزی و تلاشی که بنده خواهم داشت، با اعمال موازین حاکمیتی سعی می‌کنیم مردم احساس امنیت بیشتری کنند و بزرگترین عامل تهدید کننده جمعیت دامی کشور که واردات دام زنده است را کنترل می‌کنم و جلوی ورود دام زنده به کشور و خصوصاً خروج آن از سیستان و بلوچستان به سایر استان‌های کشور جلوگیری می‌کنم.

رئیس جدید سازمان دامپزشکی کشور گفت: واردات دام زنده بزرگترین مخاطره و عامل تهدید کننده جمعیت دامی کشور است و درخواست می‌کنیم، کسانی که در زمینه واردات دام فعالیت می‌کنند منافع ملی را بر منافع فردی خود ترجیح دهند.

وی گفت: اولین مرحله فعالیت ما جلوگیری از واردات دام زنده خواهد بود تا در مرحله اول از مرزها وارد کشور نشود و اگر وارد شد، از انتقال آن به استان‌های دیگر جلوگیری می‌کنیم.

*دامها باید در همان استان کشتار شوند

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: براساس مصوبه دولت و عزم جدی سازمان دامپزشکی کشور و نیز تاکید وزیر جهاد کشاورزی، هر دام در همان استان باید تعیین هویت شوند، دوران قرنطینه آنها سپری شود، تا مطمئن شویم هیچ بیماری ندارد.

خلج گفت: دامها در همان استان پرورش می‌یابند و بعد از طی مراحل رشد کشتار شده و در کارخانه‌های بسته بندی، بدون استخوان قطعه بندی شده و در بسته‌بندی های برچسب دار در سردخانه نگهداری و به مراکز مصرف انتقال می‌یابند.

وی ادامه داد: تمام تلاش این است که دام در همان استان بماند و در همان استان بسته‌بندی شود.

خلج افزود: برخی واردکنندگان دام یاد گرفته‌اند که دام‌های خود را از نوار ساحلی سیستان و بلوچستان وارد استان هرمزگان و از آنجا به استان‌های دیگر انتقال دهند که به شدت جلوی این کار را خواهیم گرفت.

*استانهای در معرض خطر اعمال موازین قرنطینه‌ای می‌شوند

وی گفت: استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی که در خط مقدم واردات هستند در این استان‌ها اعمال موازین قرنطینه‌ای می‌شوند.

خلج در پاسخ به چگونگی مقابله با دامهای وارداتی از کشور ارمنستان نیز گفت: سازمان دامپزشکی کشور تنظیم کننده بازار نیست که دستور واردات بدهد، اما مجبوریم برای دامهایی که به منظور تامین تنظیم بازار وارد می‌شوند،موازین بهداشتی اعمال کنیم.

*سازمان دامپزشکی در واردات دام نقشی ندارد

وی گفت: ستاد تنظیم بازار تشخیص می‌دهد که آیا محصولی وارد، بشود یا نشود و سازمان دامپزشکی مدخلیتی در این زمینه ندارد اما بعد از اینکه تصمیم به واردات گرفته می‌شود سازمان دامپزشکی کشور وارد کار می‌شود و مجبور است مسائل بهداشتی را کنترل کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد:در خصوص دام‌ سبک وارداتی از ارمنستان از همکارانم خواسته‌ام که اطلاعاتی در این زمینه بدهند و تصمیم بگیریم که چگونه باید عمل شود سعی می‌کنیم مردم و تولید کنندگان در داخل کشور احساس امنیت کنند و مردم مطمئن باشند که منافع ملی مد نظر است.

به گزارش فارس مهدی خلج به تازگی به سمت رئیس سازمان دامپزشکی کشور منصوب و جایگزین محسن دستور شده است.