wheat.jpg

وزارت کشاورزی اعلام کرد: افزایش تولید گندم و خرید تضمینی آن

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 گرچه دولت در لایحه پیشنهادی خود به مجلس همان 7000 میلیارد تومان سال گذشته را برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته بود کمیسیون تلفیق آن را به 11 هزار میلیارد تومان افزایش داد که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می‌توان ضمن دلگرم‌تر کردن کشاورزان برای افزایش کشت و تولید، میزان خرید تضمینی این محصول را نیز افزایش داد.
به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بر اساس لایحه پیشنهادی بودجه 93 بانک مرکزی مکلف شده بود تسهیلات لازم برای خرید گندم تولید داخلی تا سقف 7000 هزار میلیارد تومان قبل از شروع فصل برداشت بپردازد که البته این میزان تسهیلات به گفته اسماعیل جلیلی – عضو کمیسیون تلفیق مجلس شواری اسلامی – بر اساس تصویب این کمیسیون تا سقف 11 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

البته طبق نظر برخی کارشناسان بهتر بود به جای اختصاص تسهیلات، ردیف اعتباری مستقلی در اختیار متولیان خرید تضمینی گندم مانند شرکت بازرگانی دولتی، کارخانه‌های آرد و سیلوداران بخش خصوصی و شرکت تعاونی روستایی قرار می‌گرفت تا بتوان محصول کشاورزان را راحت‌تر از آن‌ها خرید و نظارت بیشتری بر این عملکرد و هزینه‌کردها داشت.

بازهم پرهیز از واژه خوکفایی برای گندم!

اما به گفته اسماعیل اسفندیاری‌پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی افزایش تسهیلات خرید تضمینی گندم کشاورزان را برای افزایش تولید گندم دلگرم‌تر می‌کند.

وی به ایسنا گفت: افزایش تولید گندم در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم افزایش بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیک همچون گندم برمبنای اقتصاد آب است.

مجری طرح گندم ادامه داد: تکرار واژه خوکفایی از نظر فنی صحیح نیست اما می‌توان امیدوار بود در سال‌های آینده به میزان مناسبی از تولید پایدار گندم دست یافت تا بتواند نیاز داخلی مصرف کنندگان را تامین کرد.

اسفندیاری‌پور گفت: شاید در تدوین استراتژی تولید محصولات کشاورزی بر مبنای اقتصاد آب دیگر ادامه کشت برنج در استان‌هایی به غیر از استان‌های شمالی اقتصادی نباشد اما تکیه بر تولید داخل برای تامین نیاز کشور به گندم از طریق افزایش بهره‌وری تولید توجیه‌پذیر است.

با توجه به اعلام 1050 تومان برای نرخ خرید تضمینی هر کیلو گندم برای سال آینده باید دید 11 هزار میلیارد تومانی که برای خرید تضمینی حدود 10.5 میلیون تن گندم کفایت می‌کند می‌تواند نویدبخش افزایش تولید گندم، افزایش خرید تضمینی این محصول و پایان واردات گندم‌های خارجی و فروش قاچاقی گندم‌های ایرانی به کشورهای همسایه باشد؟