soy.jpg

واکاوي مشکلات توليد چغندر قند آذربايجان غربي

چاپ

واحد مرکزی خبرalt

گزارش مکتوب ... واکاوی مشکلات تولید چغندر قند آذربایجان غربی
تولید چغندر قند در آذربایجان غربی از مناطق مهم تولید این محصول راهبردی در کشور با مشکلات زیادی مواجه است.تولید چغندر قند در آذربایجان غربی نقشی اساسی در اشتغالزایی و توسعه صنایع تبدیلی به ویژه قند و شکر دارد.چغندر قندآذربایجان غربی به سبب قابلیت های خوب آب و خاک، استفاده از بذر های تک جوانه و پر محصول و ایجاد مزارع آرمانی در سال گذشته، جایگاه نخست در کشور به لحاظ تولید محصولات کیفی و کمی به خود اختصاص داده است .

قربانی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می گوید : در سال زراعی جاری از 26 هزار هکتار اراضی زیر کشت، بیش از یک میلیون و 350 هزار تن چغندر قند برداشت شده است.
این استان حدود 45 درصد شکر تولیدی کشور را تامین می کند به نحوی که با احتساب تبدیل 14درصد تولید به شکر امسال میزان تولید شکردر استان بیش از 190 هزارتن برآورد می شود.
اما وجود مشکلات چغندرکاران آذربایجان غربی ، توسعه این محصول راهبردی را در این منطقه با مشکلاتی مواجه کرده است.
کارشناسان معتقدند که پرداخت نشدن به موقع مطالبات کشاورزان ، پایین بودن توان مالی چغندر کاران و تعلل در پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به کشاورزان از سوی بانک‌ها از جمله مهمترین مشکلات این بخش در استان است.
این در حالی است که شغل عمده بسیاری از مردم این استان کشاورزی است و با تولید محصولات کشاورزی، کسب درآمد می کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می گوید: سنتی بودن روش های تولید چغندر قند و پایین بودن دانش فنی کشاورزان و خشکسالی، از مشکلات فراروی تولید چغندر قند در این استان است.
از سوی دیگر میرزایی یکی از چغندرکاران شهرستان ارومیه می گوید: ندادن سرویس های مناسب از جمله کود و سموم به موقع و به اندازه نیاز به کشاورزان باعث شده است تا اقدام به خرید این مواد به صورت نقد از بازار کنند که این مسئله کشاورزان را دچار مشکلات عدیده ای کرده است.
دلاوری دیگر چغندر قند کار ارومیه ای می گوید: قیمت در نظر گرفته شده برای فروش این محصول در مقابل تورم موجود بسیار اندک است و جوابگوی نیازهای کشاورزان به لحاظ مادی و تامین مواد اولیه نیست.
وی می افزاید: انگیزه کشاورزان استان برای کشت چغندر قند پایین است و به همین دلیل به کشت محصولاتی چون آفتابگردان که بدون دردسر هستند، روی می آورند.
به گفته مسئولان اکنون پنج کارخانه قند چغندری در شهرهای ارومیه، میاندوآب، خوی، نقده و پیرانشهر در استان فعالیت می کنند اما مازاد تولید چغندر در استان وجود دارد که به ناچار به کارخانه های قند استان های اردبیل، قزوین، چهارمحال بختیاری و اصفهان ارسال شود .
به این دلیل و با توجه به این که ظرفیت کارخانه های قند منطقه محدود است کشاورزان به امید این که محصولات اضافی خود را به کارخانه های خارج از استان تحویل دهند، چغندر کشت می کنند اما هزینه های بالای حمل و نقل هم مشکلات زیادی برای چغندر کاران فراهم کرده است.
یکی از کشاورزان روستای احمد آباد ارومیه می گوید: محصول برداشت شده به دلیل عدم دریافت محصول از سوی کارخانه های قند در استان باید تا اوایل دی ماه در مزرعه باقی بماند و همین امر موجب پایین آمدن وزن و عیار آن و در نتیجه از بین رفتن تدریجی محصول می شود.
کارشناسان، توسعه و بهبود وضع تولید محصول چغندر قند با استفاده از روش های مکانیزه، خرید تضمینی چغندر بر اساس قیمت واقعی، ساماندهی روند تحویل محصول و پرداخت به موقع مطالبات چغندرکاران، توسعه و نوسازی صنایع قند چغندری و اعطای تسهیلات مالی به کارخانه ها را از جمله راهکارهای اساسی توسعه صنعت قند استان می دانند .
آنان معتقدند که با توجه به پتانسیل خوبی که در این استان در زمینه تولید چغندر قند وجود دارد در آینده ای نزدیک می توان با ایجاد صنایع فرآوری تولید این محصول را حتی به سه میلیون تن در سال افزایش داد.