wheat.jpg

نام پربازده ترین کالاهای برتر سال 2013، از بخش کشاورزی درآمد

چاپ

خبرگزاری ایاناalt

4محصول از پنج کالای پربازده و برتر در سال 2013 میلادی، سهم کالاهای بخش کشاورزی ارزیابی و اعلام شد.
به گزارش اختصاصی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از seeking Alpha، در حالی هنوز در اواسط نخستین ماه میلادی سال 2014 میلادی هستیم که هنوز عملکرد بازار محصولات تولیدی در سال میلادی گذشته، مورد توجه تحلیل‌گران اقتصادی دنیا قرار دارد.

بنا بر این گزارش، در این وادی، هرچند بازار کالاهایی نظیر مس، طلا و دیگر فلزات در سال 2013 از رونق لازم برخوردار نبود و بازار بسیاری از کالاهای دیگر نیز با رکود و نوسان‌های غیرمنتظره‌ای روبه‌رو بود، اما کالاهایی با عملکرد مناسب نیز وجود داشت که در این میان پنج کالای برتر سال 2013 که در گزارش پیش رو مورد بررسی قرار گرفته است، افزایش 10 درصدی یا حتی بیشتر را تجربه کردند. در واقع شاید جالب باشد که بدانید در این میان به استثنای گاز طبیعی که در رده نخست این 5 کالا قرار داشته است، چهار مورد بعدی، شامل محصولات حوزه کشاورزی بود. محصولاتی که نشان می‌دهد اگر در ایران نیز نگاه اقتصادی دور اندیشانه‌ای بر سرمایه گذاری هدفمند در بخش کشاورزی حاکم شود، این بخش دورنمای روشنی را خواهد داشت. در گزارش تحلیلی پیش رو، نمودار های روند قیمتی تکنیکال  seeking Alpha را که با همکاری سمیه حاتمی، ترجمه و گردآوری شده است، می‌خوانید.

1- گاز طبیعی (بالاترین رشد: 32.1 درصد): جایگاه نخست برترین کالای 2013 در اختیار گاز طبیعی قرار گرفت. گاز طبیعی کالایی است که با 28 درصد رشد در سال 2013 از بازده S&P 500 پیشی گرفت. دمای پایین هوا در ماه دسامبر به‌تنهایی از عوامل حرکت گاز طبیعی در بازار بود. تا قبل از اینکه هوای سرد بتواند موجودی گاز طبیعی را به پایین‌تر از سطح نرمال آن بکشاند، بازار این سوخت تا اواخر نوامبر راکد بود.

 

 

2- کاکائو (بالاترین رشد: 26.7 درصد): افت عرضه و افزایش تقاضا سبب شده تا کاکائو در رده دوم برترین کالاهای 2013 قرار گیرد. شرایط نامساعد جوی در ساحل عاج و غنا (بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کاکائو در جهان) روند تولید را با مشکل روبه‌رو کرده، در حالی که رکورد فروش در آسیا میزان مصرف را افزایش داده است.


به گفته سازمان جهانی کاکائو، طی دهه گذشته میزان تقاضای کشورهای آسیایی دوبرابر شده است، اما همچنان فاصله زیادی با میزان مصرف کشورهای غربی دارد. این سازمان پیش‌بینی کرده است که طی شش سال آینده میزان تقاضا برای کاکائو از عرضه آن پیشی بگیرد.


3- آب پرتقال (بالاترین رشد: 15.9 درصد): بیماری "سبززدگی" مرکبات (citrus greening) با ریزش برگ‌های درختان، مانع از رشد میوه‌های آنها می‌شود. این بیماری بسیار بدخیم است و درمان شناخته‌شده‌ای برای آن وجود ندارد. به گفته وزارت کشاورزی آمریکا، تولید پرتقال فلوریدا در سال 2013 با مشکل بیماری روبه‌رو شد و از آنجاکه فلوریدا دومین تولیدکننده بعد از برزیل است، لذا نقش مهمی در بازار آب پرتقال دنیا دارد.

 

 

4- روغن پالم (بالاترین رشد: 12.2 درصد): موجودی این کالا در اندونزی (بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان) در سال 2013 به شدت افت کرد که می‌توان آن را ناشی از کاهش تولید و رشد مصرف دانست. پیش‌بینی شده بود که تولید پالم این کشور در سال 2013 با کاهش مواجه شود و با تحقق این امر از سال 1998 به این سو نخستین کاهش تولید را تجربه کرد.

 

 

 

5- پنبه (بالاترین رشد: 10.1 درصد): به گفته وزارت کشاورزی آمریکا، اگرچه بازار این کالا در سال 2013 رونق داشت، اما پیش‌بینی می‌شود که به مرور متعادل شود. می‌توان گفت که از پیک قیمتی در سال 2011 به بعد، قیمت این محصول در یک دامنه کوچک در نوسان بوده است.

 


 
تحلیل تکنیکی (فنی)، با آزمون قیمت‌های گذشته و حجم مبادلات حرکت‌های آینده، قیمت را پیش بینی می‌کند. اساس این تحلیل‌ها، بر استفاده از نمودار و رابطه‌های ریاضی و هندسی متمرکز است تا بدین گونه روندهای کوچک و بزرگ به دست آید. در این راستا فرصت‌های خرید یا فروش از راه برآورد محدوده نوسانات بازار مشخص می‌شود.