corn.jpg

افت تولید پنبه به دلیل پایین بودن کیفیت بذر/ بالا بودن هزینه برداشت سنتی

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 رییس اتحادیه پنبه‌کاران گفت: هر کارگر پنبه‌چین به طور متوسط روزانه حدود 100 هزار تومان دستمزد می‌گیرد که نهایتا با احتساب قیمت پنبه و میزان تولید در کشور، یک سوم قیمت پنبه مربوط به هزینه‌های برداشت است.
علی مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: برداشت پنبه از اوایل مهر ماه در کشور آغاز شده و در برخی استان‌ها مانند خراسان که با برداشت زعفران همراه می‌شود تا پایان دی ماه ادامه دارد.

افت تولید پنبه به دلیل پایین بودن کیفیت بذر

وی با بیان این‌که تاکنون بارندگی و سرمازدگی قابل توجهی در مزارع پنبه که باعث افت کمی و کیفی تولید شود اتفاق نیفتاده است، پیش‌بینی کرد: میزان تولید پنبه خالص در کشور به 55 تا 60 هزار تن برسد که علت افت تولید در سال جاری عمدتا به دلیل پایین بودن بذرهای موجود است.

رییس اتحادیه پنبه‌کاران ادامه داد: کارگران پنبه‌چین به صورت روزانه دستمزد دریافت نمی‌کنند بلکه آن‌ها به ازای هر برداشت هر کیلوگرم پنبه دستمزد خود را از کشاورزان می‌گیرند که البته به صورت میانگین دستمزد این کارگران روزانه به حدود 100 هزار تومان می‌رسد.

به گفته مظفری با احتساب هزینه‌های برداشت پنبه و قیمت این محصول می‌توان گفت تقریبا یک سوم نرخ پنبه که در حال حاضر از سوی دولت کیلویی 2100 تومان در نظر گرفته می‌شود به هزینه‌های برداشت اختصاص می‌یابد.

کوچک بودن مزارع پنبه مانع توسعه مکانیزاسیون

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرویی مانند چین، آمریکا و حتی کشورهای همسایه‌ مانند ازبکستان و ترکمنستان برداشت پنبه به صورت مکانیزاسیون و با کمباین‌های مخصوص صورت می‌گیرد اما در ایران به دلیل خرد شدن اراضی در سال‌های اخیر امکان مکانیزاسیون و برداشت به وسیله کمباین‌های مدرن وجود ندارد.

دولت از خرد شدن اراضی جلوگیری کند

رییس اتحادیه پنبه‌کاران تاکید کرد: دولت باید یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی را مدنظر قرار دهد و از خرد شدن اراضی جلوگیری کند حتی اگر قرار باشد قانون ارث برای زمین‌ها و اراضی کشاورزی اجرا شود باید مبلغ و ارزش آن زمین بین ورثه تقسیم شود نه خود زمین.

ضرورت اختصاص تسهیلات به بخش خصوصی برای خرید کمباین

مظفری خواستار شد: به دلیل بالا بودن قیمت تجهیزات و ماشین‌آلات برداشت کشاورزان توان خرید این تجهیزات را حتی با اختصاص یارانه دولت به آن‌ها ندارند چرا که در حال حاضر قیمت هر دستگاه کمباین برداشت پنبه به حدود 1.5 میلیارد تومان می‌رسد.

وی گفت: دولت می‌تواند تسهیلات لازم را در اختیار اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی قرار دهد تا آن‌ها به نمایندگی از کشاورزان دستگاه‌های و تجهیزات مورد نیاز برای مکانیزاسیون بخش‌های مختلف کشاورزی را خریداری کنند و در اختیار کشاورزان قرار دهند.