chick.jpg

پرداخت 100 میلیارد تومان تسهیلات به گندمکاران آذربایجان شرقی/ رکورد 20 ساله بارش شکسته شد

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
در حالی که معمولاً در سال‌های گذشته بعد از فصل کاشت تسهیلات به گندمکاران پرداخت می‌شد، امسال همزمان با کشت این محصول در مهرماه، دولت 100 میلیارد تومان سرمایه در گردش به تولیدکنندگان این محصول در آذربایجان شرقی پرداخت کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان شرقی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه تاکنون 82.4 میلی‌متر بارش برف و باران در استان اتفاق افتاده است، گفت: از نیمه آبان‌ماه سال جاری به بعد بارش‌های بسیار زیادی در استان اتفاق افتاده است که تا این مواقع از سال میزان بارش‌ها در 20 سال گذشته بی‌سابقه بوده است، این در حالی است که بارش با تأخیر شروع شد.

ایوب ایرانی‌فام با بیان اینکه بارش در سال گذشته 62.9 میلی‌متر و در بلندمدت 63.7 درصد تا این موقع از سال بوده است، افزود: بارش برف در برخی از شهرستان‌های استان مثل ورزقان تا 62 میلی‌متر در داخل شهر اتفاق افتاد که باعث محافظت مزارع از سرما می‌شود و همچنین در افزایش آب سفره‌های زیرزمینی، آب سدها و دریاچه ارومیه بسیار مؤثر است.

وی با اشاره به کشت گندم در استان خاطرنشان کرد: اعلام قیمت خرید تضمینی در قبل از کاشت و پرداخت تسهیلات به گندمکاران همزمان با کشت تأثیر مطلوبی در انگیزه تولیدکنندگان این محصول گذاشته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان شرقی با بیان انیکه 100 میلیارد تومان سرمایه در گردش گندمکاران پرداخت شده است، تصریح کرد: اگر بارندگی طبیعی باشد، امسال برآورد می‌شود حداقل 870 هزار تن گندم در استان تولید شود.