corn.jpg

ثبت 26 هزار واحد تولیدی در سامانه مراقبت­‌های بیماری­های طیور ‌

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: یکی از اقداماتی که سازمان دامپزشکی درباره مساله کنترل بیماری‌های طیور انجام داد، راه اندازی سامانه مراقبت‌های بیماری‌های طیور است که تاکنون حدود 26 هزار واحد در سطح کشور در این سامانه به ثبت رسیده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خوزستان - دکتر سید محسن دستور اظهار کرد: در روند عملکرد این سامانه، پایش بیماری آنفولانزای فوق حاد طیور انجام شد؛ در این طرح پایش، تمام استان های کشور تحت پوشش قرار گرفتند و 18 هزار نمونه گرفته شد که در این میان، یک هزار و 300 واحد مختلف مرغداری شامل 318 واحد مرغ مادر، 533 واحد مرغ تخم گذار و تعدادی واحدهای سایر طیور در این نمونه گیری پوشش داده شدند.

وی ادامه داد: همچنین در طرح پایش بیماری آنفولانزای فوق حاد طیور، 320 روستا مورد ارزیابی قرار گرفتند. خوشبختانه در این طرح نتایج خوبی کسب شد. با توجه به اینکه در آستانه فصل زمستان و مهاجرت پرندگان وحشی قرار داشتیم، طرح پایش بیماری آنفولانزای فوق حاد طیور با موفقیت در کشور اجرا شد.

دستور در خصوص بیماری میاز که چندی پیش گوزن های زرد ایرانی را در حوزه کرخه در استان خوزستان مورد هجوم قرار داده بود، گفت: استان‌های دیگر با این موضوع آنچنان درگیر نشدند و سازمان دامپزشکی کشور در این خصوص اقدامات موثری در رابطه با مبارزه با میاز انجام داد و در استان خوزستان نیز اقدامات موثر و لازم را در این حوزه برای مبارزه با این بیماری شد. اکنون نیز گزارش های زیادی در این رابطه به سازمان نمی رسد.

وی در خصوص اقدامات عملی سازمان در بخش تخصیص امکانات و اعتبارات برای راه‌اندازی کشتارگاه اظهار کرد: برای احداث کشتارگاه صنعتی باید سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی انجام شود و در قالب ساماندهی کشتارگاه های صنعتی آنچه که از طرف دولت انجام می شود، حمایت از این سرمایه گذاری هاست؛ در زمینه یا در زمان احداث به سرمایه گذاران تسهیلات داده می شود و یا هنگام بهره برداری از این پروژه، حمایت های دولتی به سرمایه گذاران عرضه خواهد شد.

رییس سازمان دامپزشکی در خصوص تاخیر در اجرای برخی پروژه های ساخت کشتارگاه‌های صنعتی در استان خوزستان، گفت: با توجه به اینکه سرمایه گذاری در اجرای این گونه پروژه‌ها سنگین است لذا تاخیر در بهره برداری آن‌ها از سوی بخش خصوصی صورت می گیرد. تلاش ما در بخش دولتی این است که بتوانیم حمایت‌های لازم را از سرمایه‌گذاران داشته باشیم، به این دلیل که احداث این کشتارگاه ها، از اقدامات اساسی، مهم و ضروری به شمار می رود.

دستور در خصوص عرضه مرغ زنده گفت: سازمان دامپزشکی با هر نوع کشتار دام و مرغ خارج از کشتارگاه مخالف است و تلاش این است که این موضوع را به حداقل برسانیم. عرضه مرغ زنده نیز مخالف سیاست های سازمان دام پزشکی است. البته عرضه مرغ زنده بسیار کم شده و در برخی نقاط بنا به دلایل خاص این کار در حال انجام است؛ بهترین شکل کار در جلوگیری از این امر، همکاری رسانه ها و مردم است.

وی در خصوص ورود دام زنده از مرزهای کشور و کنترل این دام ها برای جلوگیری از شیوع بیماری های احتمالی از این طریق، گفت: کنترل مرزها توسط مرزبانی انجام می شود ولی اقداماتی که از سوی سازمان دامپزشکی در این زمینه انجام می شود، شامل دادن هشدارهای لازم در این زمینه، همکاری با سایر دستگاه های ذیربط مانند نیروی انتظامی، مرزبانی و استانداری‌ها و انجام اقدامات پیشگیرانه خاص در استان‌های مرزی به طور عام و در نقاط مرزی به طور خاص است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: علی رغم اینکه گاهی با ترددهایی به صورت غیرمجاز یا قاچاق مواجه هستیم، ولی انجام اقدامات پیشگیرانه در زمینه مبارزه با بیماری‌هایی مانند تب برفکی و تب کیمه کنگو یا برخی بیماری‌ها که از این طریق وارد می شود، اقدامی موثر بوده است.

دستور افزود: در مجموع این اقدامات، امسال کانون های بیماری ها در این بخش ها نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی در ادامه درباره روند تولید مرغ سبز در کشور گفت: " مرغ سبز " یک اصطلاح تجاری است. عنوان اصلی محصولی که اکنون با مجوز و همکاری سازمان در حال تولید است، " مرغ بدون آنتی بیوتیک " است. آنتی بیوتیک بیشترین نوع دارویی است در مرغداری‌ها استفاده می‌شود، بنا براین در فاز نخست تولید این نوع مرغ، کاهش آنتی بیوتیک ها آغاز شد.

رییس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه خوزستان یکی از استان‌های فعال در زمینه تولید این نوع مرغ است، افزود: این محصول در 12 استان در حال تولید است. تاکنون نیز بیش از 80 واحد تولیدکننده در این کار مشغول فعالیت هستند.

دستور ادامه داد: یکی از دلایلی که موجب شده اندکی سرمایه گذاری در این بخش با کندی پیش رود، شرایط سختی است که برای تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک وجود دارد. با توجه به تراکمی که در مرغداری وجود دارد اگر قرار باشد آنتی بیوتیک مصرف نشود، شرایط سختی برای تولید این نوع مرغ ایجاد می شود که سازمان دامپزشکی از سرمایه‌گذاران حمایت های لازم را خواهد داشت.

وی درباره استفاده از کد رهگیری در جهت کنترل کیفی فراورده‌های دامی و آبزیان اظهارکرد: با انجام این اقدام، محصول از زمان تولید تا عرضه، کاملا مشخص و قابل ردیابی است. از برنامه های سازمان است که تا پایان امسال این موضوع به نتیجه پایانی خود برسد و اجرای آن آغاز شود.

رییس سازمان دامپزشکی گفت: برخی از پیش زمینه‌های کار در این رابطه انجام شده است. در زمینه اعتبارات نیازهایی وجود دارد، برخی از اعتبارات تامین شده و تکمیل اعتبارات در حال پیگیری است. در اجرا نیز به هر میزان که بتوانیم اعتبارات را تامین کنیم، کار را پیش می بریم. البته به طور آزمایشی در بخش مرغ در یکی دو استان، در حال انجام است.