corn.jpg

نقشه راه طلای سفید آماده رونمایی شد/ نگاه تک‌بعدی به پنبه حذف می‌شود

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
با تهیه نقشه راه برای محصول پنبه پیش‌بینی می‌شود که افق‌های روشنی برای این محصول مهم قابل تصور است.
رئیس مؤسسه پنبه کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاروزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در راستای توسعه کشت پنبه و استفاده از ارقام مناسب در کشور، کانون پنبه و گیاهان لیفی با همکاری محققان و مسئولان اجرایی اقدام به تدوین نقشه راه کرد.قربانعلی روشنی افزود: در گذشته هیچ نقشه راهی برای محصول پنبه وجود نداشت، اما از این پس با وجود چنین نقشه‌ای، بسیاری از مشکلات طلای سفید مرتفع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نقشه راه پنبه طی چند روز آینده رونمایی می‌شود که در آن تمامی مراحل و افق‌های پیش روی صنعت پنبه کشور ترسیم شده است.

روشنی ادامه داد: این نقشه با نظر تعداد زیادی محقق و مسئول اجرایی و با برگزاری بیش از 40 نشست تخصصی تهیه شده است.

وی در مورد ویژگی کلی این نقشه راه تصریح کرد: نگاه تک‌بعدی به این محصول در این نقشه حذف می‌شود و تمامی جوانب مربوطه تحت بررسی قرار می‌گیرد.

 

طرح جامع احیای پنبه، در دست بخش اجرا

رئیس کانون پنبه و گیاهان لیفی درباره طرح جامع احیای پنبه یادآور شد: بخش اجرا این طرح را در دستور کار دارد و در صورت تصویب آن، یک راهکار اجرایی جدید برای حل مشکلات پنبه‌کاران ایجاد می‌شود.

روشنی تأکید کرد: محصول پنبه دارای پتانسیل بسیاری در تولید است، اما به‌دلیل پایین بودن نرخ واردات طی سال‌های اخیر، لذت تولید از تولیدکنندگان سلب شده است، اما با افزایش نرخ ارز، دیگر واردات مقرون به صرفه نبوده و پیش‌بینی می‌شود که روزهای طلایی این محصول نیز فرا برسد.

وی اظهار داشت: با وجود آنکه برای اصلاح بذور پنبه هیچ نوع مراودات بین‌المللی تاکنون نداشته‌ایم، اما ارقام موجود، عملکرد مناسبی داشته و دارای بلندی متوسطی هستند که در صنعت نیز کاربرد دارد.

روشنی در پایان گفت: برای بسیاری از محصولات کشاورزی نقشه راه تهیه می‌شود که امید است این نقشه بتواند طلای سفید را به روزهای طلایی خود نزدیک کند.