soy.jpg

جوجه یک‌روزه و دام زنده راهی بورس می‌شوند

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
در اولویت است که جوجه یک‌روزه و دام زنده از سال آینده به بازارهای فرعی بورس کالا وارد شوند.
مدیر مطالعات اقتصادی بورس امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: ورود مرحله به مرحله محصولات کشاورزی به بورس در دستور کار جدی قرار گرفته است.علی پناهی افزود: با ورود موفق محصولاتی که انبارهای آنها توسط بورس شناسایی شده، در برنامه است که همزمان با فصل برداشت محصولات کشاورزی مختلف راهی برای حضور آنها در بورس فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: ورود محصولات دامی ازجمله جوجه یک‌روزه و دام زنده از طریق بازارهای فرعی از برنامه‌هایی است که برای سال آینده در دست بررسی است.

پناهی ادامه داد: باید استانداردها و ضوابط مورد نیاز برای حضور محصولات فوق فراهم شود که در این راستا پذیرش انبارها و بازدیدهای مختلف در دستور کار است.

وی تصریح کرد: پذیرش انبارها و ایجاد امکانات برای ورود محصولات دامی و باغی در اولویت کاری قرار گرفته، به‌گونه‌ای که بازارهای فرعی که محصولات تازه‌وارد به آن وارد می‌شود، برای آن در نظر گرفته شده است.

بازار فرعی، پیش‌بازار معاملات اصلی

مدیر مطالعات اقتصادی بورس یادآور شد: ورود محصولات مختلف به بازار اصلی نیازمند رعایت یک‌سری استاندارد است که محصولات تازه‌وارد می‌تواند در بازار فرعی که یک پیش‌بازار تلقی می‌شود، حضور پیدا کنند و پس از چندین‌بار معامله وارد بازار اصلی شوند.

پناهی تأکید کرد: محصولات کشاورزی بهتر است از بازار فرعی به اصلی وارد شوند تا استانداردهای آنها تحت بررسی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: از آنجا که بورس مکانی برای شفاف‌سازی قیمت‌ها است، ورود تمامی محصولات کشاورزی می‌تواند قیمت‌ها را در حد تعادل نگه دارد و از افزایش بی‌رویه آنها جلوگیری کند.

پناهی در پایان گفت: هدف‌گذاری شده است که محصولات دامی از سال آینده بتواند به رینگ کشاورزی وارد شود و امسال نیز حضور موفق محصولاتی که انبارهای آنها تحت نظارت بورس قرار گرفته بود ازجمله ذرت نشان داد که می‌توان برای سایر محصولات نیز چاره‌ای اندیشید.