hen.jpg

ذرت چشم انتظار توجه ویژه / نیاز 2 هزار میلیاردی تسهیلات

چاپ

خبرگزاری فارسalt
کشت ذرت در خوزستان همه ساله یکی از کشت‌های بسیار پررونق به شمار می‌آید و برداشت آن نیز در اوایل پاییز جنب و جوشی خاص در صنایع مرتبط با این بخش به وجود می‌آورد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، کشت و برداشت ذرت در خوزستان همه ساله دارای حواشی خاصی است، در ابتدای فصل کمبود شدید بذر ذرت و بدسبزی که در اکثر شهرهای استان از این محصول گزارش شده بود و این اتفاق تنها به دلیل توزیع بذرهای بی‌کیفیت در استان بود و گران شدن 65 درصد آب بهای این کشت که تا حد زیادی کمر کشاورزان را زیر بار مالی خم کرده است.

کمبود شدید نهاده‌های کشاورزی در کشت ذرت باعث شده تا قیمت تمام شده محصول ذرت با رشد فزاینده‌ای مواجه شود و در این بخش کشاورزان در نقطه سربه سر مالی به سر می‌برند البته اگر در تا زمان برداشت محصول مشکل خاصی بوجود نیاید.

در سال‌جاری به دلیل رشد قابل توجه قیمت برنج در استان خوزستان و کشور کشاورزان به کشت این محصول روی آوردند و به این دلیل بسیاری از مزارع ذرت امسال به جای کشت ذرت به کشت برنج اختصاص یافت، از طرفی نیز به دلیل اینکه محدودیت برداشت آب از همه رودخانه‌های خوزستان برداشته شد مانعی برای کشت این محصول وجود نداشت و همه بدون مانع به این محصول روی آوردند.

از سویی دیگر کشت ذرت در مزارع شهرستان‌ها بر اساس برنامه‌ زمان بندی شده اجرا شده و برداشت این محصول از هفته‌های آینده آغاز می‌شود، ولی مشکلی که در این بین وجود دارد مراکز ذرت خشک‌کنی است که باید ذرت را از حالت خام خارج کرده و ارزش افزوده این محصول را افزایش دهد.

بر اساس گزارش‌های رسیده مراکز ذرت خشک کنی در سراسر خوزستان با مشکل سرمایه در گردش مواجه شده‌اند، به نحوی که برای خرید ذرت از کشاورزان و طی کردن فرآیند خشک کردن ذرت دچار مشکل شده‌اند. تامین هزینه‌های مالی برای این بخش از جمله اقداماتی است که باید در دستور کار بخش کشاورزی قرار گیرد و به این دلیل رفع مشکلات این مراکز در کمترین زمان ممکن باید از مسائلی باشد که در دستور کار فوری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات قرار گیرد.

*تسهیلات باید تامین شود

متولی اصلی رسیدگی به این مشکل جهاد کشاورزی استان خوزستان است که در این زمینه طرحی به کارگروه اشتغال خوزستان ارسال کرده است.

مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان در این زمینه می‌گوید: برای حمایت از این بخش نیازند 2 هزار و 150 میلیارد ریال تسهیلات هستیم.

کیخسرو چنگلوایی با اشاره به اینکه با این تسهیلات مشکل سرمایه در گردش این ذرت خشک‌کن‌ها برطرف می‌شود، می‌افزاید: با این اقدام مشکلات به حداقل کاهش می‌یابد و کشاورزان و ذرت خشک‌کن‌ها از مشکلات رهایی می‌یابند.

وی با تاکید بر تعداد این کارخانه‌های کوچک می‌گوید: در خوزستان 63 ذرت خشک‌کنی وجود دارد که کار اصلی عمل‌آوری ذرت را برعهده دارند و کشاورزان فعال در این بخش با این کارخانه‌ها در ارتباط هستند.

این مسئول عنوان می‌کند: در بخش کشاورزی حمایت از این کارخانه‌ها عامل اساسی توسعه بخش کشاورزی به شمار می‌آید و باید این مهم در دستور کار قرار گیرد و به این دلیل پرداخت این تسهیلات در خوزستان به تصویب رسیده است.

*مشکلات تامین تسهیلات

از آنجایی که این میزان تسهیلات از سقف پرداختی بانک‌های خوزستان فراتر است باید برای پرداخت این میزان با بانک‌های عامل در مرکز مکاتباتی انجام شود و امید است در اسرع وقت این پرداخت تسهیلات در دستور کار قرار گیرد تا مشکلات سال‌های قبل بار دیگر گریبان تولید کنندگان ذرت را نگیرد.

مشکل سرمایه در گردش همه ساله معضلی اساسی ذرت خشک‌کن‌های خوزستان است به نحوی که در سال گذشته برداشت دیر هنگام ذرت در استان باعث شد تا باران پاییزی بخش زیادی از این محصول را در مزارع نابود کند و به دلیل تعلل‌های بیمه برای برآورد خسارت‌ها بار دیگر خوشه‌های ذرت در مزارع سبز شد و عملا کشاورزان مجبور به شخم زدن زمین کشاورزی بدون برداشت محصول شدند.

تلاش‌ها در این بخش باید به نحوی سریع باشد که مشکلات سال قبل بار دیگر تکرار نشود و خسارت‌ها به کشاورزان که از بدسبزی، بذر نامرغوب، مشکلات آب و... تحمیل شده است با تعلل مسولان تشدید نشود.