soy.jpg

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: علت کمبود گندم، جایگزینی آن به جای دیگر نهاده‎های دام و طیور است

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: علت کمبود گندم، جایگزینی آن به جای دیگر نهاده‎های دام و طیور است.
بهرام بیرانوند در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه لرستان، با بیان این مطلب افزود: دولت با اعلام نرخ خرید گندم قبل از کاشت اقدام مثبتی انجام داده که با این کار قسمت اعظم تولیدی در سال آینده را خرید تضمینی کرده است.وی اظهار کرد: این قیمت به عنوان نرخ پایه و کف بازار بوده که در صورت دور بودن مکان‎های خرید با تولید هزینه کرایه ماشین هم به آن اضافه می‎شود.

مهندس بیرانوند خاطرنشان کرد: خرید تضمینی به معنای این است که دولت قیمت پایه‎ای اعلام می‎کند و اگر واسطه یا دلال قیمتی بالاتر بخواهد بپردازد می‎تواند آن را بفروشد اما اگر پایین‎تر باشد دولت تضمین می‎کند که با این قیمت اعلام شده خریداری کند.

نماینده بروجرد در مجلس ادامه داد: با این کار سیلوها و کارخانجات آرد میلیون‎ها تن مستقیماً از مردم گندم خریداری کرده‎اند.

وی با بیان اینکه در هر صورت با این خرید تضمینی کشاورز ضرر نمی‎کند، اضافه کرد: کشور در تولید گندم سال‎هاست که خودکفا شده و قطع به یقین میزان تولید بیش‎تر از مصرف داخلی است اما به علت گرانی نهاده‎های مصرفی دام و طیور از جمله کنجاله سویا و ذرت، گندم و جوی تولیدی مسیر خود را عوض می‎کند و در چرخه تولید نان قرار نمی‎گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: این موضوع باعث شده که برای جبران کمبود گندم مصرفی به واردات این محصول روی آورده و از خارج وارد کنیم.

بیرانوند با اشاره به میزان گندم داخلی خریداری شده از کشاورزان، گفت: علیرغم خشکسالی‎های اخیر در بخش دولتی بیش از 5 میلیون تن و بخش خصوصی بیش از 3 میلیون تن بوده که مجموع خرید به بیش از 8 میلیون تن رسیده است.

نماینده بروجرد در مجلس یادآور شد: به علت پایین بودن نرخ گندم و جو، این محصولات به خوراک دام و طیور می‎رسند.