hen.jpg

ظرفيت مناسب استان زنجان براي توليد دانه هاي روغني

چاپ

واحد مرکزی خبرalt

استان زنجان با موقعیت مناسب جغرافیایی یکی از استانهایی است که سالانه صدها تن انوع محصولات باغی وزراعی را تولید و روانه بازارهای داخلی وخارجی می کند.
دانه های روغنی هم که بنابرآمارهای جهانی پس ازغلات دومین منبع تعیین کننده غذایی مردم جهان محسوب می شود دراستان زنجان ازجایگاه مناسبی برخورداراست بطوریکه کشاورز و تولیدکننده نمونه کشوری دانه های روغنی درسالهای 85و86 ازاستان زنجان انتخاب شد.مدیرزراعت جهادکشاورزی استان زنجان دراین زمینه می گوید: دانه های روغنی به علت کاربردهای فراوان درتغذیه انسان ، دام و طیوروصنایع روغن کشی جایگاه ویژه ای دربین محصولات کشاورزی دارند و توجه به این امرموجب رونق اقتصادی بیشتر نیز می شود

مرادیان می افزاید: استان زنجان بویژه شهرستانهای مستعدتراستان نظیرزنجان ، خدابنده وماهنشان برای افزایش استفاده بهینه ازظرفیتها بسیار مناسب هستند و حمایت های دولتی و ورود بخش خصوصی می تواند اثرات مطلوبی رادربعدمنطقه ای وکشوری ایجادکند.
زنجان ، خرمدره ،خدابنده ، ابهروماهنشان شهرستانهایی هستندکه هم اکنون دراستان زنجان درآنها دانه های روغنی کشت می شود.
کارشناس مسئول امورزراعت دانه های روغنی جهادکشاورزی استان هم می گوید: درسالجاری 92-91حدود 305 هکتارزمین به زیرکشت کلزا رفت و پیش بینی می شود ازهرهکتارهزارو980 کیلوگرم کلزا برداشت شود.
بقائی می گوید:همچنین 85 هکتار از اراضی استان هم به کشت گلرنگ اختصاص یافته است که عملکرد کل گلرنگ درهرهکتار500 کیلوگرم ودرمجموع 25 تن خواهدبود.
کارشناس مسئول امورزراعت دانه های روغنی جهادکشاورزی استان می گوید: برداشت 366 تن محصول ازاراضی زیرکشت باوجودنامناسب بودن وضعیت جوی امسال برای زنجان مناسب است وافزایش حمایتها وارائه تسهیلات بانکی کم بهره می تواندسالهای بعدسطح زیرکشت محصول رابه هزار هکتار هم برساند.
معاون زراعت جهادکشاورزی استان هم می گوید:درکناربهره گیری ازظرفیتهای استانی برای کشت انوع محصولات باید نظیرهمه محصولات دیگر به فراوری واستفاده آن هم توجه داشت .
عامری می افزاید:هم اکنون همه محصولات دانه های روغنی زنجان شامل کلزا ، گلرنگ ودانه های روغنی دیگر برای روغن کشی به تهران انتقال داده می شود .
پارسال دراستان 270 هکتار به کشت دانه های روغنی اختصاص یافت و هرسال باتوجه به استقبال کشاورزان کشت رونق بیشتری می گیرد.
کارشناس جهادکشاورزی زنجان هم معتقداست: توجه به کشت کلزا درکاهش واردات روغن مایع موثراست وکشت دانه های روغنی وتوسعه اراضی کشاورزی دراین بخش می تواند موجب رونق اقتصادی وکاهش واردات شود.
درحال حاضرتقریبا 90 درصد ازروغن مایع های مورداستفاده وارداتی هستند.
دانه روغنی کلزا حاوی 45 درصدروغن است و28 درصد هم کنجاله ازروغن آنها بدست می آید.
سرداری اعطای بذرهای یارانه‌دار،خرید تضمینی وتامین بخشی ازکود مورد نیاز کشاورزان رابخشی ازحمایت‏های دولتی درزمینه کشت دانه های روغنی می داند.
اما کشاورزان کلزا و گلرنگ کارهم می گویند: کاشت این محصول به علت این که از زمین آن می‎توان به عنوان کشت دوم استفاده کرد بسیاربه صرفه‎تر از سایر غلات مانند گندم وجو است.
البته کشاورزان هزینه ودرآمد را هم دررغبت برای کاشت محصولات روغنی مهم می دانند بطوریکه یک هکتار گندمزار ممکن است 500 تا600 هزارتومان درآمدعاید کشاورز کند اما هرهکتارمزرعه کلزا بین یک ونیم تا دومیلیون درآمد ایجاد می کند.
کاظمی یکی از این کشاورزان زنجانرودی می گوید: بالا بودن قیمت بذرمصرفی ،نبود کارخانه فرآوری، بالا بودن نهاده‎های کشاورزی (بذر، کود، سم) وهمچنین نبود کمباین مخصوص برداشت کلزا از جمله مشکلات این حوزه است.
احمدی کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زنجان هم می گوید: درصد کلسترول و اسید های چرب دانه های روغنی بسیار پایین وبه این علت برای سلامتی بسیار مفید است، کلزا از این لحاظ به روغن زیتون شباهت زیادی دارد وعلاوه براین کنجاله کلزا برای خوراک دام هم استفاده می شود.
افزایش درآمد خانوارهای روستایی، ایجاد اشتغال درفصل بیکاری کشاورزان، نیازبه آب کم، افزایش حاصلخیزی وجلوگیری ازفرسایش خاک،از بین رفتن آفات وبیماری ها و درنتیجه کاهش مصرف کودوسموم، رونق صنعت روغن کشی و نیز تامین خوراک دام از مهم ترین مزایای کشت کلزا است که کارشناسان جهادکشاورزی آنها رابرای توسعه اراضی زیرکشت توصیه می کنند.
مسئولان جهادکشاورزی استان زنجان درنظردارند حمایتهای دولتی رادراین زمینه افزایش دهند تا رغبت کشاورزان به کاشت دانه های روغنی افزایش یابد.
اختصاص بیش از هزار هکتار از اراضی استان درسال بعد به دانه های روغنی ازجمله این اقدامات است.